bonnaliv

Alla inlägg under september 2012

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 13:58

Så där ja... Borsta av sig om händerna o va glad ! Nu är brödet bakat , kalopsen på spisen o all disk jag drop på mig är diskad :) . Nu fattas bara gubben :P ... Känns skönt att göra lite saker , annat än städ hahah ..
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 13:50

Ingredienser

700 gram ytterlår eller innerlår
2 st gula lökar
3 st morötter
2 msk vetemjöl
3 dl vatten
1 tsk salt, smaka av!
15 st Kryddpepparkorn
5 st lagerblad
1 msk koncentrerad svartvinbärsaft eller gelé
1 msk kalvfond
Instruktioner

1. Skär köttet i mindre grytbitar. Bryn köttet i margarin i en stekgryta. Klyfta löken och skär morötter. Låt dessa fräsa med någon minut. Strö över mjölet och rör om väl. Häll över vattnet, rör om och koka ihop. Krydda med salt, lagerblad, kryddpepparkorn, kalvfond och svartvinbärsaft/gelé. Låt småputtra på medelvärme 1,5 - 2 timmar. Späd med mer vatten om det behövs. Smaka på köttet om det är mört. Krydda och salta extra om du tycker det behövs.

Faktiskt så vet jag några som inte kan göra denna mat o kanske e i behov av recept på det :P ps) jag själv!!!!

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 13:50

Ingredienser

700 gram ytterlår eller innerlår
2 st gula lökar
3 st morötter
2 msk vetemjöl
3 dl vatten
1 tsk salt, smaka av!
15 st Kryddpepparkorn
5 st lagerblad
1 msk koncentrerad svartvinbärsaft eller gelé
1 msk kalvfond
Instruktioner

1. Skär köttet i mindre grytbitar. Bryn köttet i margarin i en stekgryta. Klyfta löken och skär morötter. Låt dessa fräsa med någon minut. Strö över mjölet och rör om väl. Häll över vattnet, rör om och koka ihop. Krydda med salt, lagerblad, kryddpepparkorn, kalvfond och svartvinbärsaft/gelé. Låt småputtra på medelvärme 1,5 - 2 timmar. Späd med mer vatten om det behövs. Smaka på köttet om det är mört. Krydda och salta extra om du tycker det behövs.

Faktiskt så vet jag några som inte kan göra denna mat o kanske e i behov av recept på det :P ps) jag själv!!!!

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 12:29

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 11:38

God morgon alla där ute i vår nu mera småkyliga värld . Här bakas det :D idag får jag överleva utan mitt morgon kaffe :/ , tog det sista sockret ( än har jag inte gett upp att bli sötare ) men de e klart , man går inte under! Här bakas det Tekakor igen :) . De slog med storm förra gången o jag hoppas att de gör de samma denna gång men inte lika söta :( . Hahaha... Ska nog gå att äta ändå :). Efter baket är det dax ganska snart efter att börja med middagen :O , kalops !! Det tar med sin lilla tid ... Så idag ser det ut som att jag får bo i köket :P. Klart att ibland ska man väll va äkta kärring med ;). Är lite orolig då gubben skrev från jobbet o ska upp flera meter o fixa något , över betong :O . Han fick lova mig dyrt o heligt att va försiktig o tänka på oss när han klänger där uppe :). Hoppas fan han gör det med :P. Idag skulle vi köra bror till stan för att storhandla men det blir inget av . Det har dragits pengar från hans konto så han har 900 :O över ... Va fan!!!! Jaja man får hoppas att det löser sig det med . Här skiner solen o som alltid vid åsynen av den längtar jag ut på häst :D Att man kan Fastna så :) . Ne nu ska jag baka ut degen o sen jäsa den 30 min till sen ska huset dofta nybakat ...
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 18 september 2012 22:24

Tänk va mycket man kan sätta igång eller bara förändra under en enda dag! Idag förändrade gubben kanske hela vår framtid :) o jag hoppas att det är till det bättre! Kanske förändrades även en del inom mig ?!

Kvällen efter hemkomst blev en tonfisksallad o de andra sover :) , lilla somnade på vägen hem. Jag har mina ensamma kvällar , jag funderar på alltomkring o mer där till. Nu mera vågar jag se framåt , det fanns en tid i mitt liv som jag bara levde för dagen men den tiden är förbi.
Jag hoppas våran boll rullar i mål ! Jag hoppas det ger oss storvinsten ( förutom de jag redan dragit vill säga ) .

Måste ju uppdatera detta med casper med :/ där står det stilla :(. Får hoppas ett tag till , någon måste ju se va han kommer att bli , en dag i framtiden .
Ogillar detta med att komma o titta och sen inte höra av sig mer :/ , kan inte va svårt att säga om man vill köpa honom
Eller inte ... Antingen eller ... Så är det väll i allt ?!
Jaja ... Ne nu ska jag se en Dexter o krypa i säng .
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 18 september 2012 20:50

Av Cicci & Ebbe - 18 september 2012 20:22

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards