bonnaliv

Alla inlägg den 19 september 2012

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 22:35

Har ju glömt att den 9.de denna månad så slog min rökfria tid 3 månader :) Kanske borde jag sluta hålla kollen men det är lite det som gör att man fortsätter :P man vill öka dagarna , veckor ... Månader :) . Jag tror att om man ger sig fan på saker så går det ! Kvittar nog va det e!! Så länge man inte ger upp så finns alla chanser ... Helt logiskt! 3 månader blir snart 4 :) o när det gått ett år ska jag fasen ge mig själv något för det :D
Kram. C

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 20:06

Jag vet inte men just nu känns vädret så rätt , det åskar o blixten lyser upp i allt mörker . Just nu känns allt så avart efter bråk men det käraste ( gubben) . Hatar att bråka :( hatar det !! Det gör fan ont o lilla blir mer ledsen än en annan av det. :'( . Va ska man säga !? Vi är en vanlig familj , även bråk förekommer men allt inte för ofta nu mera ( tackar för de) men när det väl kommer så :(. Kanske är det en mening med dessa onödiga ont? Jag kan bara inte fatta va den är! Så förbannat deprimerande :/. Sitter o lyssnar till regnet som öser ner o slår med en kraft stor nog att det dundrar i huset :O Känner kylan nästan hur den kommer krypande upp längst ryggen , kan nästan höra hur kalla dropparna är när de landar o vinden som viner . Är detta det omtalade ovädret som man skulle få över sig i hela Sverige? det som skulle kommit för ett par dagarsen men man inte såg röken av ? Eller gjorde man det kanske ? Ja jag vet då inte :/ . Kan inte låta bli att tänka på vännerna om de gått under tak eller va de just nu gör :) . Kunde jag så skulle jag bädda in Pippi i min säng ;). Här har vi avnött Micke o Molle med :D , söt film det där :) . Tur att man aldrig blir för gammal för de. Känner att jag behöver lite glädje just nu .... Vet bara inte var jag ska finna den. Lillan , ja visst men något fattas mig !! Gubben .... Som är ute !!!! :O
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 16:03

Kan de bli bättre , nybakat bröd , mat som slog klockrent i magen o solen som skiner ... Nästan som sommar ute! Lilla älskade middagen :P , hon är svår att få i mat annars så jag e skit glad o kanske gick den vägen i gubbens mage .. Kanske kan man bli fru i huset ;) , vägen till mammens hjärta ska ju va via magen. Efter middag så blev jag överraskad med som attan utav min egen blogg som gjort en "skönhetsbehandling" under de minuter jag va ifrån den :) . Höstlig men ändå inte mörk o dyster ! Syrran har varit i farten när jag inte visste :D Tack siss!! Nu känner jag tröttpulvret som strötts över mig med , uuuhhhaaa va trött jag blev :/ . Kanske är det bäddat för att sova middag idag även för mig :P . Det tar på krafterna att va hemma "fru" , kanske borde akta mig för giftemål ändå i slutänden ;) Hahaha . Skämt!!!
Upp o slöa framför film blir det iallafall :)
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 13:58

Så där ja... Borsta av sig om händerna o va glad ! Nu är brödet bakat , kalopsen på spisen o all disk jag drop på mig är diskad :) . Nu fattas bara gubben :P ... Känns skönt att göra lite saker , annat än städ hahah ..
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 13:50

Ingredienser

700 gram ytterlår eller innerlår
2 st gula lökar
3 st morötter
2 msk vetemjöl
3 dl vatten
1 tsk salt, smaka av!
15 st Kryddpepparkorn
5 st lagerblad
1 msk koncentrerad svartvinbärsaft eller gelé
1 msk kalvfond
Instruktioner

1. Skär köttet i mindre grytbitar. Bryn köttet i margarin i en stekgryta. Klyfta löken och skär morötter. Låt dessa fräsa med någon minut. Strö över mjölet och rör om väl. Häll över vattnet, rör om och koka ihop. Krydda med salt, lagerblad, kryddpepparkorn, kalvfond och svartvinbärsaft/gelé. Låt småputtra på medelvärme 1,5 - 2 timmar. Späd med mer vatten om det behövs. Smaka på köttet om det är mört. Krydda och salta extra om du tycker det behövs.

Faktiskt så vet jag några som inte kan göra denna mat o kanske e i behov av recept på det :P ps) jag själv!!!!

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 13:50

Ingredienser

700 gram ytterlår eller innerlår
2 st gula lökar
3 st morötter
2 msk vetemjöl
3 dl vatten
1 tsk salt, smaka av!
15 st Kryddpepparkorn
5 st lagerblad
1 msk koncentrerad svartvinbärsaft eller gelé
1 msk kalvfond
Instruktioner

1. Skär köttet i mindre grytbitar. Bryn köttet i margarin i en stekgryta. Klyfta löken och skär morötter. Låt dessa fräsa med någon minut. Strö över mjölet och rör om väl. Häll över vattnet, rör om och koka ihop. Krydda med salt, lagerblad, kryddpepparkorn, kalvfond och svartvinbärsaft/gelé. Låt småputtra på medelvärme 1,5 - 2 timmar. Späd med mer vatten om det behövs. Smaka på köttet om det är mört. Krydda och salta extra om du tycker det behövs.

Faktiskt så vet jag några som inte kan göra denna mat o kanske e i behov av recept på det :P ps) jag själv!!!!

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 12:29

Av Cicci & Ebbe - 19 september 2012 11:38

God morgon alla där ute i vår nu mera småkyliga värld . Här bakas det :D idag får jag överleva utan mitt morgon kaffe :/ , tog det sista sockret ( än har jag inte gett upp att bli sötare ) men de e klart , man går inte under! Här bakas det Tekakor igen :) . De slog med storm förra gången o jag hoppas att de gör de samma denna gång men inte lika söta :( . Hahaha... Ska nog gå att äta ändå :). Efter baket är det dax ganska snart efter att börja med middagen :O , kalops !! Det tar med sin lilla tid ... Så idag ser det ut som att jag får bo i köket :P. Klart att ibland ska man väll va äkta kärring med ;). Är lite orolig då gubben skrev från jobbet o ska upp flera meter o fixa något , över betong :O . Han fick lova mig dyrt o heligt att va försiktig o tänka på oss när han klänger där uppe :). Hoppas fan han gör det med :P. Idag skulle vi köra bror till stan för att storhandla men det blir inget av . Det har dragits pengar från hans konto så han har 900 :O över ... Va fan!!!! Jaja man får hoppas att det löser sig det med . Här skiner solen o som alltid vid åsynen av den längtar jag ut på häst :D Att man kan Fastna så :) . Ne nu ska jag baka ut degen o sen jäsa den 30 min till sen ska huset dofta nybakat ...
Kram C

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards