bonnaliv

Alla inlägg den 5 september 2012

Av Cicci & Ebbe - 5 september 2012 20:49

Såååå gott

Av Cicci & Ebbe - 5 september 2012 18:11

Visst är det härligt när ens hjärtevän e på det där jätte Goa humöret , då det vankas mys till kvällen ?! :) Det blir köpe mat , gott att dricka o lite gotta till tv.n .. O jag ska försöka mig på att göra en cheescake med hallon :) . Har varit iväg o handlat lite så man överlever några dagar till :P. Så nu är vi på rull hem igen :) . Tillbaka till lugnet o idag känner jag verkligen för att bara va med familj o mysa lite.
Härligt ...
Va gör ni en kväll som denne?
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 5 september 2012 13:36

Några inlägg tillbaka finns det ett inlägg - tävling .. Där står allt va man ska göra för att va med , lycka till alla söta
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 5 september 2012 11:21

Wooow somnade precis till så ringde telen för då ska vi iväg o hämta lilla :). Jag o gubben har pratat o det lutar mot att vi kommer göra en ny kategori - tävlingar !! O sen vill jag nog ha en för mitt receptinsläng mellan varven med o nu vänder jag mig till er , våra läsare ... Va tycker ni? Kan de va kul att pigga upp vardagen lite med små tävlingar här med oss ? Va jag vet just nu så är det om djursaker :) o kan mina recept va ens av intresse?? Vore sååå glad om ni ville säga er mening i detta med :D . Det börjar komma in några tävlande o det är kul att se :) , då är det värt att ha det ( iallafall denna gången ) . Aaa just de ja... Mina Tekakor blev gooooda :O helt otroligt , gubben gillade dem iallafall så då är jag nöjd ... De är ju lilla o gubben som ska kunna äta det :P
Ne nu är vi strax framme på dagis så ha en fortsatt underbar dag :)
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 5 september 2012 08:31

God morgon :) härlig morgon med skinande sol , trött men ändå glad :D nu ska vi hem o smaka på mina Tekakor :) det gick ner en HEL i lilla så de ska väll va ett gott tecken?!
God möra !!!
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 5 september 2012 00:59

Äntligen :) här har ni ett lätt recept så ni kan baka egna Tekakor :D jag glömde picka dem :P men de ska nog gå ner ändå :)
God natt

Ingredienser

3.5 dl mjölk
2 dl vatten
100 gram smör
75 gram jäst
1.25 dl strösocker
0.5 tsk salt
900 gram vetemjöl
50 gram vetemjöl till utbaket
0.5 dl mjölk till pensling
Instruktioner

1. Degspad: Smält smöret och tillsätt vatten och mjölk, värm till 37 grader.

2. Smula sönder jästen (1 1/2 paket) i bunken . (Jag brukar använd assistenten när jag gör degen). Tips! När du delar ett jästpaket, dela den från hörn till hörn.

3. Blanda ihop salt och socker. Mät/väg upp mjölet i en skål.

4. Tillsätt lite degspad i bunken med jästen och rör om till jästen smält. Tillsätt resten av degspadet.

5. Tillsätt mjölet och salt/socker blandningen. Arbeta degen i assistenten ca. 4 minuter.

6. Låt jäsa i bunken i ca. 30 minuter.

7. Strö ut LITE mjöl på bakbordet och häll upp degen. Arbeta ihop den smidig. Dela degen i 18 bitar och rulla till bollar.

8. Ta en boll och lägg den på bakbordet helst utan mjöl, platta till den med handflatan och kavla den sedan ca. 0,5 cm tjock och rund.

9. Lägg dem på plåt och forma till dem så rund som möjligt. Upprepa tills alla bollar är slut. Ca. 6 st på varje plåt.

10. Låt jäsa i ca. 30 minuter.

11. Picka kakorna (gör små hål i degen).

12. Grädda i 200-225 grader i ca. 8-10 minuter.

13. Pensla de färdiggräddade tekakorna direkt efter gräddning med mjölk.
Kram C

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards