bonnaliv

Alla inlägg under oktober 2012

Av Cicci & Ebbe - 31 oktober 2012 21:36

Tänk att det är som jag alltid sagt .. I mörkret måste man lita på hästen o tvärt om .. Syrran borde lära sig att hästar är flyktdjur o när hästen inte tar till flykt så är det ingen fara :). Kanske lärde hon sig det ikväll? Idag va det hennes o crèmes FÖRSTA vända i mörker med pannlampa ( nja förutom den gången gubben fick lysa upp åt oss ) o hon får ju diller på 2 röda . Haha.. När vi kom ca 1 km så skriker hon nästan panikslaget om att något kommer bakom men hästarna va lugna så jag trodde inte på henne utan tänkte att hon skrämt upp sig själv i mörkret då hon e livrädd för älgar o mörka skogar . Sen skriker hon rakt ut o när skriket tystnar så säger hon - det e Poppe !! Hahaha... Då har den lille skiten dragit efter oss o börjat galoppera för att komma ikapp o det va det syrran hörde :D . Där är det åter igen vid detta faktum , hade det varit fara på väg så hade både Pippi o crème tagit till flykten för längesen men ingen av de brydde sig . :) Va bara att vända o Pippi lekte med Poppe vägen hem med att trava o jaga :P . Ganska komiskt tycker jag om hela situationen :P. Efter att fått in honom i stallet så gav vi oss iväg igen , vi skulle ta dessa 4 km . Starkt siss ... Att du ens vågade dug ut igen :P ! Vi tog det snyggt , utan fler panik skrik o utan saker springandes bakom oss i mörkret . Hade roligt åt lampan bakom mig kan ni veta . Fick anstränga mig till Max för att se då huvudet med lampan bak vände o vred värre än vindrutetorkarna på bil i spöregn . Ja det är så man kan skratta åt det :) Gulligt om inte annat ! Kan Tro hon satt på helspänn på våran vända men inte riktigt ville erkänna det :P . Va det så siss? ;) Crème va jätte duktig , inget krångel o heller inga överdriva reaktioner på saker . Tur att hon kunde ta hand om sin "mamma". Blev mera trav ikväll o Pippi verkade nöjd när vi kom hem :) . Då är jag glad ! Då har jag lyckats !! En härlig kväll som bjöd ( för min del ) på många fniss , skratt o leenden :D
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 31 oktober 2012 15:02

Ni som läst tidigare inlägg om foder o Pippi vet hur mina tankar varit Ang havre :) . Detta underbara alla hästar gör va som hellst för ! :P Nu är det konstaterat att borttagningen av det gjorde henne mycket enklare att rida . Nja inte någon fara precis innan men hon nästan trippa på plats :/ . Nu är hon mer samlad !! Inte så het o inte med sån extrem tävlingsinstinkt som hon den sista tiden visat :D .
Igår kunde jag nästan trava Brevid Anki o cissan o Det är ett gott tecken o inte heller gick hon upp i galopp när de andra satte upp i trav ! Så långt så bra :) Nu blir nästa att passa in resterande .. Men det blir nog inte allt för jävligt det heller :)
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 31 oktober 2012 12:44

Jaha lite gratäng i magen , hästarna borstade , matade o höll på skriva vattnade med :P . Nu e de ute o kvar e skit göran som jag tar lite senare ! Blev ståendes i pippis box i telen en stund med :/ men det va inger så det gjorde inget :D . Lilla under tiden jag fixade o donade hade en begravning :O som hon berätta stolt för sin mamma då jag kilade ut o undra va hon gjorde i sandhögen . Hon hade begravt en mus men hur vida sant det va , om det låg en där i ville jag inte kika efter :S Hon hade hjälpt den till himlen sa hon iallafall så Jaaaa .... Jag måste ju tro henne ! Solen har bu iallafall försvunnit igen :( jag som hoppades på den idag med men man kan inte få allt . Idag kanske syrran kommer ut med o ja det vore jätte kul o speciellt för lilla crème . Ne nu ska jag dammsuga här o fixa lite . Snart kommer mannen i huset hem o då ska här vankas stuvad blommkål , potatis , bacon o falukorv , en av hans favoriter till middag :). Gott är det !
Ne sparka sig i baken ..
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 31 oktober 2012 09:23

Gooooood morgon! Nu börjar huset vakna till liv o doften av kaffe sprids :) Uppe har lilla bänkat sig med frukost o film o nere är jag o eldar . Ska snaaaart bege mig ut till stallet men mirgonkoppen först. Ingen brådska då gubben tog de vid halv 6 i morse :D . Tack !! Det ser så dystert ut där ute , utanför fönstret men en bit bort lyser hoppet om lite sol iallafall . Man kan ju hoppas! På söndag händer det grejer här igen :D då kommer hia till gården :) o jag kan glatt säga att gubben kommer att följa med ut oftare :D Wiiiieee mina ögon såg inte så fel :) nu bryter sig solen fram :) , underbart. Ja åter då.... Innan hia kommer så är det massa jobb igen :/ med ändra hagar mm o städa stall som vanligt , ströa lösdriften med yttligare en halm bal ( inte för att det behövs men för vännerna blir det godare o ligga i ) . De andra ägarna av sina hästar måste bestämma när de ska komma o ta de 2 , en av dem har slagit till på varannan dag :D (Anki-panki) jätte bra men den andra ????? Siss ??? Var e du? Känns som saker börjar funka bättre o det gör att ens humör det dubbla bättre :). Nu känns det som den sista biten med att ta sin helg är nära med :P .
Nu fick jag en extrem längtan ut igen :) men det får allt så fint vänta ... Snart är det dax att sätta igång arbetsdagen här hemma :D o det mina vänner är inte så enkelt jobb som det låter :P
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 30 oktober 2012 23:41

Ligger ihop kurad i sängen , huttar lite smått o faktiskt njuter av livet ! Hela denna dag har varit underbar o allt är så positivt kring allt . :D underbara känsla! Fick låna en bok av bror min som han fått av en man som bor granne med mamma o pappa. Denna bok har jag länge velat köpa - hans självbiografi ! Jag fastnade totalt , ville inte sluta läsa men ögonen hänger knappt med :/ . Har en känsla av att varje ledig minut har jag näsan i boken :P . Nästa gång jag möter honom på torget , utanför huset hos morsan , på affären ... Ja var som så måste jag bara ta gubben i hand !

Jajaj ... Nog om det NU! Kommer säkerligen dyka upp igen :) . Ligger o tänker förutom på boken då , på Pippi o saker kring henne .. Mig ... Oss !! Idag hade jag en frågvis Anki som frågade en massa trotts att jag trodde hon visste typ allt om oss :) . Det slog mig att jag trotts vetskapen om pippis sätt att funka o va så vet jag inte allt än . Mysterier finns kvar o det är jag glad för :) . Det är intressant bara den biten att lära känna ett djur eller människa om det RÄTTA intresset finns där . Jag vill kunna vara en tanke före i hennes nästa sätt att handla i olika situationer :P. Galet?? Njaaaa okey då - LITE ;) men förbannat lärorikt om inte annat :D . Nu har vi väll förhoppningsvis börjat på planen o köra varannan dag o jag vet sen tidigare hur klockrent allt funkade innan med det . Nog fasen ska det bli så igen !? Idag va det skrämmande objekt på våra marker som tidigare inte stått där . Tex fälgar vid ingången till tomten o högen med massa balar nere vid hagen .. Hmmm... Pippi reagerade starkt . Drev henne så nära som bara gick , sa åt att stanna .. Där fick hon stå näsa mot "näsa" med allt otäcka ute i mörkret o bekanta sig med föremålen , länge nog tills jag kände hennes spänningar släppa så gick vi vidare Men klappar o beröm . Jag har min egen tro där ... Hur man ska lära de att det de anser som fara Inte är en fara alls även om det verkar otäckt . Det funkar så nästa gång kör vi samma grej o då förhoppningsvis kommer Hon gå ännu närmare o redan avslappnad eller så reagerar hon Inte alls o bara tittar på det men går vidare utan problem ( vilket vore det bästa så klart ) . Känner ganska bra hur hon reagerar på hennes kroppsspråk eller musklerna .Det jag inte kan förstå är hur cissan går så mycket bättre i mörker än i ljust ? :O kanske lägger Hon all koncentration på Anki just då ? Så hon inte uppfattar sakerna runt omkring som annars kan vara en hel procedur på samma väg då det är ljust ... Intressant är det att följa iallafall o se de växa ! Ne nu känner jag Att jag kan rabbla på här i timmar men vem orkar ens läsa? :P vill krypa ihop , le o va glad och somna med känslan ... Förhoppningsvis vaknar jag med den i morgon igen! I morgon har jag 4 vänner som står inne som jag ska pyssla om o släppa ut :D längtar!!
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 30 oktober 2012 23:41

Ligger ihop kurad i sängen , huttar lite smått o faktiskt njuter av livet ! Hela denna dag har varit underbar o allt är så positivt kring allt . :D underbara känsla! Fick låna en bok av bror min som han fått av en man som bor granne med mamma o pappa. Denna bok har jag länge velat köpa - hans självbiografi ! Jag fastnade totalt , ville inte sluta läsa men ögonen hänger knappt med :/ . Har en känsla av att varje ledig minut har jag näsan i boken :P . Nästa gång jag möter honom på torget , utanför huset hos morsan , på affären ... Ja var som så måste jag bara ta gubben i hand !

Jajaj ... Nog om det NU! Kommer säkerligen dyka upp igen :) . Ligger o tänker förutom på boken då , på Pippi o saker kring henne .. Mig ... Oss !! Idag hade jag en frågvis Anki som frågade en massa trotts att jag trodde hon visste typ allt om oss :) . Det slog mig att jag trotts vetskapen om pippis sätt att funka o va så vet jag inte allt än . Mysterier finns kvar o det är jag glad för :) . Det är intressant bara den biten att lära känna ett djur eller människa om det RÄTTA intresset finns där . Jag vill kunna vara en tanke före i hennes nästa sätt att handla i olika situationer :P. Galet?? Njaaaa okey då - LITE ;) men förbannat lärorikt om inte annat :D . Nu har vi väll förhoppningsvis börjat på planen o köra varannan dag o jag vet sen tidigare hur klockrent allt funkade innan med det . Nog fasen ska det bli så igen !? Idag va det skrämmande objekt på våra marker som tidigare inte stått där . Tex fälgar vid ingången till tomten o högen med massa balar nere vid hagen .. Hmmm... Pippi reagerade starkt . Drev henne så nära som bara gick , sa åt att stanna .. Där fick hon stå näsa mot "näsa" med allt otäcka ute i mörkret o bekanta sig med föremålen , länge nog tills jag kände hennes spänningar släppa så gick vi vidare Men klappar o beröm . Jag har min egen tro där ... Hur man ska lära de att det de anser som fara Inte är en fara alls även om det verkar otäckt . Det funkar så nästa gång kör vi samma grej o då förhoppningsvis kommer Hon gå ännu närmare o redan avslappnad eller så reagerar hon Inte alls o bara tittar på det men går vidare utan problem ( vilket vore det bästa så klart ) . Känner ganska bra hur hon reagerar på hennes kroppsspråk eller musklerna .Det jag inte kan förstå är hur cissan går så mycket bättre i mörker än i ljust ? :O kanske lägger Hon all koncentration på Anki just då ? Så hon inte uppfattar sakerna runt omkring som annars kan vara en hel procedur på samma väg då det är ljust ... Intressant är det att följa iallafall o se de växa ! Ne nu känner jag Att jag kan rabbla på här i timmar men vem orkar ens läsa? :P vill krypa ihop , le o va glad och somna med känslan ... Förhoppningsvis vaknar jag med den i morgon igen! I morgon har jag 4 vänner som står inne som jag ska pyssla om o släppa ut :D längtar!!
Kram C

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards