bonnaliv

Alla inlägg under oktober 2012

Av Cicci & Ebbe - 10 oktober 2012 10:18

Ingredienser

kalvstek
2 tsk salt
2 tsk vitpeppar
3 dl vatten
1 st Köttbuljongstärning

Gräddsås
2 msk vetemjöl
2 dl grädde
1 dl mjölk
0.5 msk colorit soya
2 krm salt
2 krm vitpeppar
1 nypa socker
Instruktioner

1. Sätt på ugnen 175 grader.

2. Skär bort nätet runt steken.

3. Salta och peppra steken. Knåda in saltet och vitpepparen i steken.

4. Häll flytande margarin i en ugnsäker gryta. Lägg i steken med den kryddade sidan nedåt i grytan. Stek på plattan så att steken får en fin stekyta. Vänd på steken efter en stund och stek andra sidan.

5. Tag bort grytan från plattan och stick i en stektermometer. Ställ in den på 70 grader.

6. Häll i vatten och buljongtärning. Låt steka i ugn tills termometern kommit upp i 70 grader. Tag ut steken och testa sticka stektermometern på andra ställen i steken och se att den är genomstekt. Lägg steken i folie.

7. Vispa ner mjölet i buljongen. Häll i grädden och mjölken. Häll i soya till önskad färg. Låt koka upp. Smaka av med salt och vitpeppar.

8. Skär köttet i tunna skivor och servera. Gärna med rödvinbärs gelé till.

Av Cicci & Ebbe - 10 oktober 2012 10:11

Neee då är det bara dax att stressa , gubben har inte gett dem idag :/ . Så förbannat irriterande! Är bara o vänta på att lilla ska äta upp frukost o kasta sig ut då :(. Alla planer på att undvika väggen verkar gå åt helvete! ( ursäkta språket) Sen så har Bremer hållt en vaken så gott som hela natten :/ , Selma löper o gizze o Selma sover nu mera uppe hos oss så Bremer blir själv nere. Han har antagligen blivit könsmogen för han gnäller som galet hela tiden efter Selma men icke säger mamma .. Här ska inte bli någon blandning mellan mastiff o naken :P. Fick precis ett samtal från inger o de kommer ut senare :D . Något att se fram emot :) , trevligt !! Ne då är det väll dax att ta ett röjande o fixa det som ska fixas då för sen måste jag måla naglarna med :P . Ska ju hålla valpar för annonser :D o då är det bäst att naglarna ser annat än slitna ut ;)
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 10 oktober 2012 09:16

Idag va jag tvungen att planera EN sak... Sätta täcken på alla innan kvällen . Satan va Kallt det va ute o frosten har inte tinat i gräset än :O .. Det närmar sig .. - VINTER!
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 10 oktober 2012 09:07

God morgon , här ligger vi i sängen o tittar på Barbie :) , lilla valde. Känner mig överkörd ett par gånger typ , kroppen är mörbultad ! Känner mig trotts allt mycket bättre o jag tar morgonens alla måsten i lugn takt. Hahaha Aaaa väldigt lugnt för än har jag inte kommit ur sängen. Behöver inte stressa då gubben tog vännerna där ute innan han gav sig iväg till jobbet. Detta blir en morgon utan stress - har jag bestämt :P
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 9 oktober 2012 23:15

Tjenixen !! Nu är man tillbaka lite gladare o på något bättre humör . Fiskade upp mig tillslut över ytan iallafall :). Här ligger jag , redan kväll o denna dag har haft innehåll noll helt ärligt då jag bara spytt , tjutit o glott i väggen . :( Idag kom iallafall middag fram på bordet , kalvstek o det behövdes verkligen kan jag säga .. Magen sved o gör än. En lättlagad stek men satan va gott :) , recept kommer. Idag tog gubben hand om djur o gård :/ men kvällsmatandet va jag med o öste ut men inget mer. Måste erkänna att jag saknar dem där de är ett par meter ifrån mig . Känner verkligen för en ridtur må jag säga o funderar allvarligt på att sätta mig upp o dra en repa i min ensamhet i morgon ( fan i morgon fyller svägerskan år ) !!!!!! Idag har jag inte varit utanför dörren känns det som om man inte räknar med lämnande o hämtande på dagis ( fast sittandes i bilen) o svängen till hova när gubben åkte till affären .. Även då i bilen! Va ut till hönsen med en låda mat o matade vännerna . Ne jag har stängt mig inne totalt ... Idag hade jag inte varken ork eller lust att en prata med dem den Stund jag va ute :( .. Ville bara in ... Va som händer just nu e psykiskt skit .. Inte hemmahörande på denna blogg , verkligen inte med alla som läser ( fel sorts människor ) . Bara så ni vet ... Jag ville bara berätta men vem vet om allt är som vanligt i morgon igen :D .
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 8 oktober 2012 22:26

Det blev att hämta syrran efter jobbet :) Tanken va ju att jobba ( nu mera kallade ) klocka men planen ändrades strax innan gubben bromsade in på gården. Vädret mm va allt för bra för att missa en stunds frihet med prickiga vännen. Trotts oron med jägare i skoge mm så slog vi slag i saken o sadlade o gav oss iväg. Slängde på Pippi det rätt just då viktiga ländtäcket .. Reflexer kanske kan få jägarna att skjuta åt annat håll ;)! Som vanligt va pippi väldigt på haha... Ville så gärna komma ut , jobba . Blev nästan bara skritt hela vägen bort men drog på lite när vi vände ändan o styrde Mot hem. Jag måste säga att jag kommit förbannat långt med att "utbilda" henne själv . Jag som tidigare aldrig har ridit till tidigare eller typ aldrig innan satt på en hästrygg. :P hon lyssnar sååå bra på tygeln , mina rörelser :D . Önskar ju självklart att vi kunde dra en längre repa men med tanke på att vi lider brist på pannlampor så kanske lusten får ge vika o skallen ta över. I morgon ska jag återta De rutiner jag jobbat så hårt med när det gäller Q o klocka , dessa 2 sista dagar har det helt gått åt helsike med det :(. Man är inte mer n människa har jag konstaterat o kan inte få tiden att stanna , bli längre eller räcka till med att önska det . Jag måste använda varje minut väl antagligen med tanke på allt jag drar på mig ;) . I morgon planerar jag på att ge Pippi " vilodag" så jag hinner med lite annat. Kan ju hoppas att Anki kikar ut o tar sin cissan på lite arbete ... Skulle underlätta för oss alla och speciellt flocken. De får stå ut med den bitchen som hon blir när hon är understimulerad :/. Här sitter jag , halvligger i soffan framför tv.n , filmen ät på sen lilla somna .. Bilar ... Haha .. Blev precis medveten om det ! Gubben tog med henne upp när han gick upp för en (ca) timma sen . Somnade efter duschen , hon har spenderat sin eftemiddag hos mormor o morfar med ( kusinen) Nadja . Hem hämtade vi en nöjd o trött liten :D
Ne om man själv kanske ska försöka röra sig uppåt :S , är lite si o så med det då gubben lämnade mig (själv) ganska upprörd i kväll :( . Hmm... Kanske inte det blir bättre med att sitta o grunna ?! Kanske får ta det då DEN dagen... Kommer ... Om .. Den kommer! :D
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 8 oktober 2012 18:59

Idag Kom vi ut :D jag o syrran ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards