bonnaliv

Alla inlägg den 26 april 2013

Av Cicci & Ebbe - 26 april 2013 23:10

God kväll :)
Här ligger vi nu alla 3 :) i morgon ska det bli kul.
Då blir det byn o träffa kusiner man inte så allt för ofta umgås med :( . Önskar fan det kunde va oftare!!

Eftermiddagen bjöd på timmar ute :) levde mys vi 3 o djuren .
Blev lite hoppande på stuttsmattan o som ni kan se på bilderna innan så tog lilla ett foto när jag va uppe o stuttsa med :P
Börjat röja i trädgård o mark , ska iallafall försöka få till en trädgård i år .
Gubben körde av lite skit , buskar o annat skymmer synen från köket ut i hagen till sommaren :( o jag vill kunna njuta av de även vid morgonkaffet. :P i år ska jag försöka o sätta lite blommor i rabatter här ute , gubben ska få köra upp ett par... INTE FÖR MÅNGA O FÖR STORA ... denna kärring måste börja smått ifall det inte är något för mig . :D

När vi va till fåren i kväll så stod några av vännerna där hos de o nyfiket kikade mellan plankorna :) är så kul o se de o så kom Milan med för att snika en mysstund med de . Han drar sig mot både människor , hästar o hundar , får ... Allt levande kan jag fasen tro , den godtrogne killen :D

Idag kallar jag Oskar för mini collie :P det är fasen va han påminner om det. Aktiv som attan o påminner mer o mer om en collie ta mig fasen . Idag hoppade han upp på muren för att springa med lilla där uppe o va riktigt med på allt va hon gjorde . Hoppa o for!!! Alla pappilon jag mött tidigare har varken haft hans utseende eller sätt :O 25% tax kan inte förändra så mycket ? Han e stor med .. Jaja ... Han är från idag vår mini collie :P så är det med det ;)

Vet va jag får göra i morgon efter att varit på besök i byn iallafall :) , vissa av vännerna har rullat sig till skäckar ;) tex jhon IGEN :D haha.. Pippi hmm.... Hur den ser ut idag :O galen pannor!!! De kan man säga har verkligen fått njuta av sitt hästliv :D
Ni vet ingen som är intresserade av att köpa någon av våra små? Betala till hösten? :) Även den ofödda angloaraben ... Vill ha en ägare :P
Måste dra ner så snart som går , iallafall så man är medveten om att det det är på gång ... Så man har liksom något att vänja tanken med .
Här är inga föl Än ... Hmm... Jag vet att det kommer :O !! Men när ??
Såg i hagen att det sticker upp en hel del grönt här o där nu :) o vännerna går ofta med nosen nere i backen :D
Idag bestämde jag mig för att städa upp lite på "gårdsbacken" :O o det va fan va vi slösat foder . Än så länge på en liten bit har jag nog fått ihop " en bal" :/ o då ska ni veta att det ligger ännu mera kvar på backen från stall till hage :S. Det är väll att slösa om något ?! Ja man får fint skarpa ihop o köra på dyngestan . På tal om dynga så ska vi få besök av en från Pingstkyrkan :O som vill komma o hämta hästskit .., ja varsågod , ta för sig :D det finns det gott om bakom stallet :) .
Jaha trevligare än så här är Det inte här just nu :P vi har pysslat o bara varit denna underbara eftermiddag :)
Nu sover mina 2 o jag måste göra det samma strax med ...
I morgon ska jag få skratta käken i kramp o magont ... Lika bra o vila upp sig !!!
KramC

Av Cicci & Ebbe - 26 april 2013 16:45

Super bra recept för överblivet ris tex
Vi gjorde en oval form med ganska bra lager ris i botten
Variation utbudet är stort istället för kassler tex bacon , kyckling ..


Ingredienser

Ris
0.5 tsk salt
2 st 1-2 st blomkålshuvud ca 800 gram
500 gram kassler
2 dl riven ost att strö över
2 dl färdig ostsås typ Keldas el. gör din egna se nedan

Vit grundsås/gratängsås
2 msk matmargarin
1 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1 dl riven ost
salt, peppar
Instruktioner

1. 1.Koka riset i vatten med salt enligt förpackningens anvisning. 2. Skölj och bryt blomkålen i mindre buketter. Koka blomkålen i lättsaltat vatten ca 5 min. Låt blomkålen rinna av i durkslag. 3. Skär kasslern i tunna strimlor.

2. Om du vill göra egen ostsås/gratängås gör så här (el. se i någon kokbok): Smält margarinet och när det smält tar du bort kastrullen från värmeplattan. Rör i vetemjölet. Tillsätt mjölken. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och värm upp såsen under omrörning. Den ska koka i 3 min. Nu kan du stänga av plattan men låta kastrullen stå kvar. Smaksätt med lite salt, peppar och blanda i den rivna osten. Rör om och låt osten smälta under omrörning.

3. Fördela det kokta riset i en smord, ugnsfast form. Fördela kassler och blomkål ovanpå. Fördela ostsåsen (egen gjord el. köpt) över ingredienserna och toppa med lite riven ost över gratängen. Istället för ost kan man smaksätta med ½-1 msk senap för att få en variation. Gratinera i ugnen i 225-250 grader, ca 10 min.

4. Du kan förbereda allt till gratängen i god tid- ända fram till gratineringen. Gör en sallad att servera till!

SUPER GOTT!!

Av Cicci & Ebbe - 26 april 2013 12:59

Jaha på röven i soffan ...
Vilken dag ! Kände väll stressen krypande då banken va Nr ETT denna morgon ,väl där så .... Då har de inte tid utan måndag kl 9 :O. Va fan!! Ska man behöva beställa tid nu på bankerna med :S ?? Ja detta med att ge arbetsförmedlingen ett konto nr sket sig ..... Som va tänkt o sagt.

Då allt är så rörigt så svek ork o lust ... Kollade till vännerna o satte mig på soffan för att göra NOLL o inget . Iallafall inte än o va jag vet heller för den delen .
Eldar.... Idag skiner solen , idag är super väder för ridning men tror inte det blir idag då gubben är helt slut o känner för att ha det lugnt ! Att köra o anpassa allt är allt annat än lugnt även om folk kan tro att det är helt stressfritt , så är INTE läget . Ne vill det ridas idag så finns cykel eller bussen :P .
Idag ska vi laga något riktigt gott till middag :D , blomkål o kasslergratäng ... Nope... Inte med potatis utan ris :) ja recept kommer! ( Anki , du kan byta ut kasslern mot bacon , tror det gör sig det med )

Så idag är det dagen för lathet...
Tror inte vännerna lider av det inte ;) kan kanske ta en stund o longera jhon i em .
Dessa dagar är underbara när man landat i tanken att man kan använda dagen till va man vill :P
Familjen!!
KramC

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards