bonnaliv

Alla inlägg den 27 december 2012

Av Cicci & Ebbe - 27 december 2012 22:20

Dagen har väll mestadels gått åt till stall o vännerna där ute. Medans syl står inne så tränar jag honom med alla saker jag kan komma på som med grimma på o av.. Lyft , tryck o häng. Idag flyter allt på o vet ni va? :P i morgon ska jag ta mig fasen rida ut med älskade Pippi :D längtar galet! På lördag kommer syls "ägare" då o vi ska väll lära de att handha honom med i hopp om att de kommer oftare o tar en del av arbetet som blir med träning mm. Man kan väll inte ha en häst som står på stallhyra o så ska man göra allt arbete med honom med? Jag vill komma igång med min egna vän sen skiter jag i resterande ;), nja inte ordagrant men ni fattar . :) kanske skulle sparka fler i röven kanske :P haha...
Ni får gärna berätta om ni har erfarenheter av träning för patellahäst o va ska man ta då i sysslor mm när man har inhyrd häst på avbetalning ? Nu gör vi ALLT , de har inte sett honom på månader mer än på bilder vi skickat dem.
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 27 december 2012 20:41

Nu är vi 99 på va felet är på syl :/ -PATELLASKADA :( Som tur är så är han ung o har alla chanser med rätt träning o muskeluppbyggnad. Hästnet är inte bara bra för hästaffärer utan info o bra svar på ens frågor . Nu gäller det bara att backa honom så det hoppar rätt igen och hoppas att det är den enkla lösningen på det hela som krävs.
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 27 december 2012 13:54

Jag anser mig inte va proffs på häst , inte på långa vägar men om man tänker logiskt i mycket gällande dem så kan man en hel del. Cissan blev idag testad med okänd ryttare , skritt , trav o galopp o även hennes slutsats blev dem samma jag kom fram till - underakriverad ! Man behöver inte va geni gör att se det på henne. Idag är det med bevisat att lägger man tron på henne så gör man henne med säker så idag har hon haft människa gåendes bakom rumpen , UTAN PROBLEM. Annars så är det med rädsla o osäkerhet o förutbestämt att någon ska ske , att hon ska bråka mm... Man framkallar det hela själv med den inställningen hos henne! Idag såg vi en ivrig , arbetsvillig cissan arbetas i hagen , en häst som visade vilja o verkligen la 1000 i att göra rätt o gav ALLT när hon äntligen fick ta galoppen. Snön gick upp högt på benen men hon gav sig inte utan kämpade gladeligen :) Man såg välmående ganska snabbt hos henne. Som med hunden... Det är inte fel på hunden utan ägaren om hunden beter sig ilsket mm .. Samma med häst ! Osäker ägare o utan vilja avspeglar sig hos hästen! Idag fick väll Anki då alla chanser OM hon vågar o vill ge cissan chansen .... Erbjuden all hjälp att arbeta av henne o sen är det då bara att hålla henne igång sen . Hon är en individ om avspeglar "ryttaren" o känner av snabbt hur läget är. Hon behöver mer vilja , mer tid o mer "uppgifter" att jobba med så kommer hon va allt annat än va hon blivit. Istället nu står en GLAD o välmående häst som frustar o TAR DET LUGT . Vill gärna prata o få någon klapp ... Inte samma häst som jag hämtade in i morse. Hon blir va man gör henne!! Jag är glad att jag kan så pass när det gäller hästar så att jag kan finna en snabb lösning på vad jag tror kan va problemet o det visar sig va rätt . Va hon behöver KRÄVER ENDAST LITE TID o det kostar varken en förmögenhet eller så möe så man inte kan ge henne det. Logera , promenad , jobba med skalle i saker som inte är allt för svårt ... Finns massa små lätta övningar MEN man som ägare måste själv ha viljan o sätta hennes behov i centrum o ta ansvaret som en häst faktiskt kommer med. Gå inte in i hennes box med redan satta fel då gör Jon dem . Gå inte in likgiltig , då blir hon det. Att redan innan du ens tagit i hennes grimma o har den inställningen .... Ja då gör du problemet o det blir ett. Visa Att du tror på henne o hon tror på dig, visa att du är säker o hon är säker med.. Låt henne bli din spegel o du kommer märka va snabbt problemet va löst.. Min frågan är - är du mogen att jobba vidare o finns viljan verkligen? Hon har viljan o energin ... Du är den som ska nyttja det på RÄTT sätt :D
Cissan är allt annat än dum :) lättformad ja o blir snabbt va man formar henne . :) på ont o gott.
Kram C

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards