bonnaliv

Alla inlägg den 14 december 2012

Av Cicci & Ebbe - 14 december 2012 22:30

Jaha en lugn , ensam kväll med stjärnan då ! :/ sitter o funderar på Pippi o framtiden .... Närmare sagt vår o sommar med henne :D Just nu längtar jag mer än något annat efter tiden med henne , långa turer o bara massa mys o jaga i hagen :P Tiden man inte har just nu ( kanske mest är lusten i kylan ) att stå i timmar i hagen eller lägga sig Brevid henne o bara ligga där . Dra handen i gräset o se på flocken ....
Jag funderar åter på detta med muskeluppbyggnad på henne ... Någon som vet något fungerbart som ger resultat utan en massa HÅRD TRÄNING? Ja alltså hon har ju muskler nu med men lite mer skadar ju inte . Vill bara hålla henne i form på bästa sätt :). Blir ju inte så ofta ridning nu tyvärr men det skulle ju gå mot plus så då kanske chanserna finns för en att klara av luften några timmar :D . Jaha .... Det e helg då :O o säkert är en massa av er ute På skoj :D o ibland saknar jag det galna livet . ( måste va ärlig ) Man får sakna bara man inte faller för frestelsen brukar jag tänka :P . Snart tredje advent då ... Än är det lugnt men på måndag så börjar stressen på allvar här . Jag vet att jag kommer gråta många gånger om o skrika av besvikelse över saker :( , samma varje år .... Då jag misslyckas med att göra den perfekta julen som jag vill ge min dotter . Alltid är det något man är missnöjd med :/ o jag hatar känslan av misslyckande :( . Det är en grej som sitter på ett sätt som är svårt att förklara men jag antar att jag vill / har behov att ta igen de förlorade år med jular jag aldrig fick ge min pojke :( . ( för att göra en kort förklaring på det hela ) O då måste det kännas komplett , vilket det aldrig gör :( ... Han är inte med . Aja .... Ur dessa djupa onda ting o så tar vi något allvarligt men ändå behövande ämne . Cissan ... Vi börjar känna att ett ansvar där har lagts på oss som vi inte bett om , som vi sa att vi vägrade ta ... Redan från början MEN ändå står vi här? Så länge hon går o blir värre o värre o ingen annan gör NÅGOT så lämpas det automatiskt på OSS. Ej uppskattat kan du veta . :( O säg inte att jag är den som gnäller , är bara jag som har stake nog att säga ifrån om saken men ändå görs inget?!
Stallet är iallafall fullt ikväll med Cissan , Hia , crème o Pippi :D alla av olika anledningar - nr 1 . Cissan måste ur flocken för att de andra ska få ro . Nr 2 - Pippi ska inte behöva känna sig tvungen att "slåss" om sin mat vilket alla nu mera gör i flocken :/ ( morrar) nr 3 - Hia o crème måste FÅ MAT då de är dem som jagas undan . Började med en häst o ett problem som nu blivit stort nog Att göra en upprörd OCH BESVIKEN ! Ja vi har mött detta innan så vi vet hur vi ska återfå lugnet i flocken - Bort med problemet ! O sen låta de märka själva att stress mm inte finns längre utan de kan äta lugnt o stilla med foder nog till var o en o mer än det.
När vi ändå tar hästfronten så kör vi på uppdatering på - häst till bonusdotter . Har ju haft kontakt med ett flertal men av någon anledning så har det liksom inte blivit mer :/ tråkigt o sen försvinner annonsen då man bestämt att åka o titta :O . Varför bestämma med någon o sen sälja utan att medela det? Börjar fundera på detta med foderhäst där ändå :/ som vi sa att vi ALDRIG MER SKULLE TA IN men det verkar va det enda för stunden . Där finns en massa olika o välja mellan o passar de inte så ja då är det inte oss ett ansvar extra heller :) men självklart hoppas vi finna den RÄTTA även för henne .
Vet ni va jag fryser ta mig fasen :O , värmen drar visst snabbt ur huset :/ eller så är det jag som är ... TRÖTT? Jaja hur som ... En kopp the o fundera på sängen o läsa ( hoppas jag)uppdaterade bloggar av de få jag följer :)
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 14 december 2012 18:12

Tro på satan att bloggen ska krångla med att få upp bilder :/ .
Förbannat typiskt :(
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 14 december 2012 18:09

Av Cicci & Ebbe - 14 december 2012 14:22

Nu sitter jag i mellanrummet där vi har vårat stora matbord o funderar men för att kunna tänka krävdes en värmd kopp glögg :P o utsikten mot träden . Idag ska vi försöka få kamin i guldfärg ( inte gul som telen stava sist ) o tanken är att få upp stjärnan men bara det är ett helt projekt hahahaha.... Då jag jag inte vet var gubben förvarar krokar , spik o skruv :/ FAST det e klart ;) , man kan ju överlämna det arbetet i hans händer :D
Idag hittade jag påsar som jag nästan glömt att jag lagt undan , fulla med saker sen förr. Brev , band , minnessaker.... Allt fanns där ! I dessa påsar fann jag gamla hedliga band o på vår sterio har vi även bandare ( som vi aldrig använt ) så jag har haft nostalgi en stund med Eddie meduza ( Peters band) o sen ett contry :D som jag till o med börja svänga loss till med lilla :) . Ja ni hade tur som slapp o se det Hahaha....
Försöker få ihop allt va som krävs för denna stora stundande helg som snart är kommen :) Går som alltid trögt då jag under många år förträngde allt av det o min skalle är väll ganska innött på den banan efter :( . Ibland får man ångra sina egna skydd !
Ska fundera vidare ...kram C

Av Cicci & Ebbe - 14 december 2012 11:54

Men va fattas ? ... Hjärnsläpp nu ... Hur ska det bli om jag inte skrivit listan ? :P Hahaha
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 14 december 2012 09:33

VÖRTBRÖD

Ingredienser
2 st
50 g jäst
50 g smör
2 dl julmust
1 flaska porter, 33 cl
250 g Arla KöketKesella® lätt
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
2 tsk mald ingefära
2 msk malda pomeransskal
1 krm malda kryddnejlikor
50 g russin
19-20 dl rågsikt
Gör så här
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt julmust och porter och värm till fingervärme 37 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills den är löst. Tillsätt kvarg, sirap, salt, kryddor och russin och blanda. Tillsätt större delen av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig. Tillsätt resten av mjölet om degen klibbar och inte släpper från bunkens kanter. Jäs degen övertäckt i ca 45 min. Sätt ugnen på 175 grader. Arbeta ihop degen och dela den i 2 delar. Baka ut delarna till ovala bröd och lägg dem på bakplåtspapper eller en smord plåt. Täck över och låt jäsa ca 30 min. Skåra ev. bröden lätt med en vass kniv. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Låt svalna på galler.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards