bonnaliv

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

Morgon svammel

Av Cicci & Ebbe - 24 oktober 2012 09:48

God morgon :) Tänk att ibland kan människor skriva några meningar som har en jätte betydelsen hos läsaren :) , tack Ullis :D . Från tårar o leenden i ett så sitter jag nu o eldar , måste få upp värmen i huset . Hade ju tänkt dammsuga o ta mig en kopp kaffe men till min fasa ... Kaffet e slut här hemma :O o dammsugaren e full!! Typiskt ... Ja det är bara Att stå ut tills gubben kommer hem o med lösningen. Lilla ville ha mamma hos sig i soffan där hon är bänkad med mamma-Mu o fullt av leksaker :) . Självklart satte jag arslet hos henne en stund :). Tankar som snurrar kring allt ..
Kram C

 
 
marianne

marianne

24 oktober 2012 10:12

Spännande med en nordis, mina två första hästar var nordisar.
Men du.....du kan inte rädda hela världen själv....se till att ta betalt nu för ditt jobb och fodret, det är väl minst 1000kr i månaden/häst och som jag förstått badar du inte i pengar.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte är så hemma på det där med dressyr, men ska försöka förklara ändå.
Det finns olika program med olika svårighetsgrad, varje program har en max poäng, och eftersom det tävlas i olika program räknar man % av maxpoängen. Det program jag red är det absolut lättaste och maxpoäng är 270, jag fick 149 alltså 55,18 % Är du med?
Man blir bedömd och får poäng i de olika momenten, som slutligen räknas ihop till det totala.
Dressyr är ju en bedömningssport och det blir nog lite orättvis bedömning ibland, men så länge inte dommaren byts ut mitt i tävlingen så är det ju rättvist.
Jag har inte "dressyrat" tidigare, detta var andra gången så därför är jag så himla nöjd. Att komma till denna punkt med Ava, har inte varit lätt då hon varit så fruktansvärt otrygg och besvärlig, men envis och kaxig som synden. Ungefär som otrygga människor har hon envist hållit fast vid det hon kännt sej säker i.....te.x hagen eller stallet och det har veerkligen varit en resa att få henne att lita på mej.

Jag är annars en som älskar att hoppa, inte högt men ändå. I hoppning är det mer konkreta poäng, eller minus är det som räknas där. Ett nerslag = -4 och så vidare, Ava backade på banan och det gav oxå -4. Hoppas du blev lite klokare :-P

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

24 oktober 2012 10:17

Ne de e klart , man badar ju precis inte i det ne :D men jag klagar inte :) ( iallafall inte för tillfället ) ;)

Aa lite klokare blev jag o tyckte att det va världans bra jobbat av er :) , har uppfattat de som ni inte tävlat innan ?
Härligt o vilken känsla det måste varit :)
Kram C

 
marianne

marianne

24 oktober 2012 11:17

Jag är ingen tävlingsmänniska egentligen, jag har bara tävlat på clear rounder, som är träningstävling (kan man säga) Det är för oss som inte har rutin. Min förra häst och jag startade bara hoppning, där man inte petar på allt i lydnad. Ava och jag har startat en dressyr förut, det var då jag fick blodad tand...jag hade nämligen bara satt mål att komma in på banan med henne, jag som inte trott på henne hade inte pluggat vägar så pga mej fick vi dåliga poäng :( hon visade då att hon älskar att tävla och skärpte sej, hade jag vetat var jag skulle skritta, trava och så hade vi fått godkända poäng som är 50 % på clear round.
Hoppning var oxå andra gången, men tredje start, hon blir så himla het så förra tävlingen på andra starten, höll jag henne för hårt så hon rev två hinder, i söndags hade jag bestämt att släppa henne och förberett mej att kanske tappa henne totalt, men hon skötte sej fint

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

24 oktober 2012 11:19

Hahaha oj då ...
Ja då va jag inte med alls :/
Kram C

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards