bonnaliv

Alla inlägg under februari 2013

Av Cicci & Ebbe - 3 februari 2013 16:05

Ut !!!
KramC

Av Cicci & Ebbe - 3 februari 2013 11:36

Ja jag börjar dagen vid halv sex ungefär , börjar alltid med att ta en runda i ladugården och kolla så allt är okej innan jag sätter igång utgödslingen , kollar mjölknings kön för det är alltid nån som inte har gått in i mjölkfållan , datan visar hur lång tid det har gått mellan mjölkningarna färger visar vilka som måste in med en gång och dom är röda och dom som inte är såbråttom med är gula när dom är inne i fållan så börjar man värma mjölk till kalvarna , medans mjölken blir varm så tar jag en vända ute vi ger grovfodret ute till korna även på vintern , där finns tak och vatten och även en skrapgång , där sopar jag fram fodret till korna och när det är gjort så är första laddningen till kalvarna färdig så då är det bara att sätta igång , sen skall krossen startas och se till att alla kraftfoder stationer fingerar som dom skall ,på vintern finns ju problemet med fukt och kyla så man får se till att det är tätt och tort , sen blir det frukost ja äta måste man göra ha ha men det går rätt fort , sen börjar det att reparera saker eller bygga om sen jag började på gården har jag gjort förbättringar utökat med 2 platser i ladugården gjort fungerande grindar och stång skydd för foderstationerna ja det finns en hel del till men det kan jag berätta om en annan gång sen blir det tid för kalvarna igen och samma procedur som morgonen fast bakvänt alldeles innan jag slutar tar jag samma runda som på morgonen och spolar och städar innan med det är ju som sagt mat vi håller på med och då skall det vara rent det sista jag gör innan jag går för dagen är att byta mjölkstrummpa så har ni några frågor så fråga på så skall jag svara på dom efter bästa förmåga , ha det bra Ebbe

Av Cicci & Ebbe - 3 februari 2013 09:25

Åh va underbart , barnprogrammen ljuder på nedre våning . Gubben är i full gång ... Jag själv ...jag ligger under täcket o myser än :D . Kikade på kommentarer o så :)
Här skiner solen igen :D o skallen luras både på gott o ont till vårkänslor :P . En positiv sak- större lust med mer ! Negativa- man blir lurad att tro på mer värmer men det är kallt ute ! Kanske kan denna dag bli bättre? Jag hoppas självklart på att få valpar sålda o komma ut med vännerna , arbeta dem , fixa stall o ta hand om de en o en (en stund med :) ) Va tror ni om väder o vind? Kan det gå mot varmare tider eller hur många av er tror att det tvärvänder med snö o skit igen?
Här kommer Bremer o Buffar :D märkt att matte är vaken :) då ska det sägas god morgon med klappar o kel men Bläää just nu får han vänta . Den killen är TUNG när han ska upp o helst över en:)
Så va bjuder eran dag på idag då ? Här ska det ju va vilodag men då allt blivit så fel i veckan så får vi allt använda den till nytta :/
Mer sol tack med mer värme så kommer man igång ordentligt igen !!
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 2 februari 2013 22:04

Framåt sommaren o våren har jag bestämt att jag ska känna av Pippi på ett "djupare plan" . Ganska vanligt inom western :) . Täcka hennes huvud Med skynke o se hur mycket tillit som finns där inunder :D . Funkar det från marken ja då är nästa steg att rida henne på samma sätt .

Har ni provat denna övning med era vänner?
Måste säga att när man klarat det ... Ja då är man ETT!
KramC

Av Cicci & Ebbe - 2 februari 2013 21:00

Av Cicci & Ebbe - 2 februari 2013 20:54

Tänkte att jag skulle berätta lite om tjurkalvar nått som mjölkbonden bara ser problem med ,ja inte alla men de flesta jag har jobbat för vill ha bort dom så fort som möjligt jag kan förstå det på ett sätt men ändå inte , ja det blir ju mer jobb men sparar man kvigkalvarna så blir det ju inte så mycket mer jobb om man sparar tjurkalvarna med eller hu det är ju faktiskt bara att ändra tänkande säg att du sparar ett antal tjurkalvar ta tex 10 st och kastrerar dom då har du en suverän röjnings maskin som äter nästan allt och kräver minimal tillsyn blir inte lika bångstyriga som tjurar och mycket mer lätt hanterliga , ha dom ett år och sen skicka dom så blir det ju lite mer än att sälja dom som livkalv för varje bonde har mark dom inte kan använda men till dessa djur funkar det kanon hängna in marken och se till att dom har vatten , ibland så finns det ju naturliga vatten hål eller bäckar på sådan mark ,så vart vill jag komma med detta är att det finns sätt att få lite extra i fickan på längre sikt och blandar man in köttras med stiger ju priset när man skall sälja men det är min menig jag vill som alla andra att dom små familje företagen skall överleva inte gå under bara för att dom stora tar över jag skulle hellre köpa mjölk som kommer från en liten gård än en stor massproducerande mjölk fabrik , så ha de bra Ebbe

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards