bonnaliv

Alla inlägg den 4 februari 2013

Av Cicci & Ebbe - 4 februari 2013 22:41

Shit va jag längtar efter grönska .. Efter att kunna va ute utan att frysa!
Spendera dagarna med vännerna från man vaknar tills man sover :)
KramC

Av Cicci & Ebbe - 4 februari 2013 22:27

Kväll....
Stekt ägg för att göra gubbens lunch fast i morgon frukost då han kommer hem tidigare för att köra Jennifer o Anki till sjukan. Lillan tittar på Nicke nyfiken med en äggmacka i näven :P . Glad om hon äter o NÄR är inte det viktigaste . Jag har så tråkigt så jag ställde mig o tog disken ( det som va ) o då har man brist på skoj verkligen ;) . Med snön kom Depp :( ... O all energi o väldiga glädje snöade bort !!! Bläää...
Ne nu ska jag läsa bloggar :D
KramC

Av Cicci & Ebbe - 4 februari 2013 21:27

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=693197&inriktning=&typ=

Av Cicci & Ebbe - 4 februari 2013 20:18

Ingredienser

2 st tekakor
0.75 dl mjölk
0.75 dl grädde
2 tsk majonäs, efter smak

Fyllning 1
200 gram leverpastej, bredbar
1 msk bostongurka
0.75 dl grädde som sedan vispas

Fyllning 2
200 gram mjukost , skinksmak
100 gram skinka ,rökt, hackad
0.75 dl grädde som sedan vispas

Fyllning 3
6 st ägg, hårdkokt
3 msk kaviar
0.75 dl grädde som sedan vispas

Garnering
15 cm gurka , i skivor
12 st körsbärstomater
22 st skinka, rökt, skivor
3 st ägg, hårdkokt
20 st ost, skivor
1 msk majonäs, efter smak
1.5 dl grädde som sedan vispas
Instruktioner

1. Börja med att koka ägg, lägg ner äggen i kallt vatten och när de precis börjar att koka, vrid ner värmen och låt sjuda i ca. 7 minuter. Låt kallna.

2. För enkelhetens skull vispa 3 dl grädde i en skål och ta 1 dl vispad grädde till varje fyllning och resten tillsätter du ca. 2-3 tsk majonäs i till att bredas på tårtan. (1,5 dl ytterligare vispas när du ska garnera tårtan.)

3. 2 st stora ca 28 cm, (bruka finnas att köpa på bageri)tekakor som dessutom är så tjocka att du kan dela dem, så det blir 4 lager. Är de inte tjocka får du ta 4 st.

4. Pensla varje botten med mjölk, innan du lägger på fyllningen, tårtan blir saftigare då. På båda sidor utom den som blir på toppen.

5. Blanda ihop fyllningarna i tre skålar.

6. FYLLNING 1: mosa 200-300 gram leverpastej och tillsätt bostongurkan. Ta 1 dl vispad grädde och rör om så den blir krämig och bredbar.

7. FYLLNING 2: Hacka 100-150 gram skinkskivor i små bitar, (som du sedan strör över den utbredda ostfyllningen). Blanda skinkmjukost med 1 dl vispad grädde, rör om.

8. FYLLNING 3: Skala och mosa äggen, tillsätt 3 msk kaviar (Kalles) smaka av , ta ev. mer kaviar.

9. Bygg ihop tårtan med fyllning mellan bottnarna.

10. Ta nu resterande av den vispade grädden och blanda i 2-3 tsk majonäs efter tycke och smak. Bred ut över hela tårtan och kanterna.

11. Ta plastfolie och klä in tårtan. Tryck till den lite. Låt nu tårtan stå svalt och "gosa till sej" minst några timmar, gärna över natten.

12. Ta bort plastfolien och vispa 1,5 dl grädde. Tillsätt majonäs efter tycke och smak. Bred ut på tårtan.

13. GARNERING: Låt nu fantasin flöda, garnera med det du tycker om. Variera gärna från gång till gång. Jag brukar tänka på att varje bit skall innehålla alla dekorationer.

14. Jag brukar börja garnera runt kanten, därefter uppepå från kanten och in mot mitten, ett varv itaget.

15. Jag brukar lägga gurkskivor/ostskivor eller salladsblad runt kanten. Skinkskivorna/ostskivorna rullar jag ihop och skär i 4 delar, ställer dem på högkant så blir de som små rosor.

16. Skinkskivorna kan även vikas ihop och sedan rullas ihop som en strut till en stor ros, som man lägger på tårtan.

17. Koka äggen och låt den kallna. Äggen delar jag i 4 klyftor. Körsbärstomater skär jag i 4 klyftor. Vanliga tomater i 8 klyftor.

18. Ibland garnerar jag även med räkor, paprika ringar/hackat, kiwi som skalats i skivor delade på 1/2, konserverade mandariner, svart kaviar, vindruvor, annanas m.m

Av Cicci & Ebbe - 4 februari 2013 18:46

Står middagen på spisen . Ni vill inte ta del av min så intressanta dag ! ( men jag ska tråka ut er med den ändå) Som ni kanske läst så snubbla jag över moppen i morse o sen har jag väll haft den i handen oavbrutet så gott som tills gubben va på väg hem. Ibland kan jag svära högt över livet , jag kan verkligen mena det för stunden ...o ännu mer när man ska behöva tjaffsa med folk med! Allt sket sig i min tänkta planering o något jobb med någon av vännerna blev det inte ens :(. Idag har jag velat sälja av alla djuren på gården o slänga in spaden :/ men va fan.... Morgondagen känns säkert bättre. Inga energitjuvar ska få äta upp en... ( eller hur Marianne ) .
På tv är Nicke nyfiken , alltid lika söt :D .

I morgon blir det sjukan ( återbesök ) med Jennie :/ o jag hoppas det ser bra ut va de ser :) . Idag körde yttligare en buss åt helsike här i närheten men inga skadade va jag hört o inte så illa heller ... Tur kallas det!

Nä om man ska sluta gnälla , ens dag är ändå förstörd o skadan gjord ... Måste bara försöka komma på fötter o le !!!
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 4 februari 2013 16:42

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards