bonnaliv

Alla inlägg den 6 februari 2013

Av Cicci & Ebbe - 6 februari 2013 13:10

Kolla va barnen på skolan här har ägnat dagen till :D

Av Cicci & Ebbe - 6 februari 2013 10:35

Av Cicci & Ebbe - 6 februari 2013 09:59

Idag är det gubbens dag!!!
Grattis ... Hipp hipp hurra för gubben min!!!!
Du är inte längre bara värdefull , du är ett år äldre ;)
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 6 februari 2013 07:54

Ja min drömgård är en helt vanlig gård men blanda både nytt och gammalt , ladugården skall vara lösdrift men med mjölkgropp istället för robot , jag vill ha kontakten med kossorna så jag ser om dom mår bra , kontakten gör ju så att en sjuk ko kan jag ta hand om direkt och det saknar jag hos robotgårdar , ja kor ja jag skulle vilja ha 100 mjölkande plus rekrytering och raser ja skulle jag nog välja Holstein kor både svarta och röda , varför jo dom ger bra med mjölk och är högresta oftast ett bra satt juver och dom har bra resistent mot juver sjukdomar , ja det var så långt och gropen skall vara av fiskbens model en dubbel 6 med höj och sänkbart golv , organen skall vara av duovac typ för det är nog den bästa maskinen enligt mig , ja och avtagare så klart och så får man inte glömma kalvnings boxar det skulle jag vilja ha 4 väl tilltagna boxar och ett tvättbås ja kor blir skitiga , och så har vi foder hanteringen ja jag måste nog välja kraftfoder stationer och då blir det ju transpondrar som gäller men det är ett bra sätt att hålla koll på vad kon äter , för äter inte kon då kan man snabbt och enkelt ta hand om problemet för en stor kostnad idag är ju veterinären och en penicillin ko är en kostsam ko , jag skulle nog vara noga med att minimera sjukdom , så som mastiter tex , och till gorvfoder hanteringen vill jag ha ett foder bord ute ja under tak och med en bred skrapgång det är lättare och hålla rent och smidigare och fodra dom för ensilaget vill jag ha i limpa , och maskin park ja det var inte det lättaste jag vill ha som maskiner som gör det lätt att hantera allt på med två traktorer och en frontlastare ja märke det vet jag inte riktigt men det lutar åt new Holland en bra traktor och inte allt för dyr och lastaren ja det får bli en Volvo l40b , sen får man se dom andra maskinerna vad man behöver och inte det är svårt att säga vilket märke man skall ha men en hackvagn måste ju finnas med bra kapacitet , ja grödder ja beror ju på marken vad som är optimalt att så där , men vallen vill jag ha timotej i botten och rajgräs för det tycker jag har en bra kvalitet och växtlighet , jag får nog skriva mer sen det är så mycket som skall funka tillsammans men i slut ändan måste allt stråla samman ekonomiskt och ändå ha en bra djurhållning , så fortsättning följer några frågor så ställ gärna dom så skall jag svara så gott jag kan detta var bara en liten del om hur jag skulle göra , så ha det bra vi höres ebbe

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards