bonnaliv

Alla inlägg den 26 februari 2013

Av Cicci & Ebbe - 26 februari 2013 22:44

Måste säga att gillar ni mat som inte är så "vanlig" , prova då gratängen :) . Den gick hem !! Nja kanske inte på egna ben men den flög i hjärtat på en :P.
Åh jag mår som en liten prinsessa ikväll med hur dagen varit :) . Ska avsluta denna med ett glas vin medans jag skriver :D . ( i de nya glasen ) .

Här ute har vi besök :) . Är bambi som är förbi men idag är han ensam :/ . Brukar va 2 annars . Ja vi stödmatar de här vid hagen. Kan ju inte veta att de går o har svårt att finna mat :/ ... Vi har till dem med. Vackra är de att se på med :).

Lilla har fått 2 nya spel till tv- spelet ( igår ) o hon spelar nu så fort hon får . Är kul o Se hur hon lär sig :D
Idag va brutte ( valpen ) ute för första gången i bil o åkte . Aldrig lämnat gården innan , inte ens gått som långt som till vägen utanför . Hände en liten olycka o maten han tidigare åt hamna på sätet o en lilla som fick fullt upp för att hålla sig åt sidan o inte råka hamna i det . Jag kunde knappt hålla mig för skratt för satan va "tjejig" man kan va men ändå snart bara 4 år. Hur ska hon va när hon är 15? ;) . Vill inte ens tänka på det :P.....
Idag är det jag som njuter .. Är så nöjd med dagen! Tror inte den kunnat bli bättre , nja skulle va om man vann några mille men det händer inte i detta livet ;). Iallafall inte idag men varför klaga ?! Jag har mer än jag vågade drömma om för några årsen.

Morgondagen ser ut att bli rida igen :) o sen lite fix o så i stall , kanske ta hos balo o de med . Varje gångs jag kliver in där så möts jag av balo som vill kela lite . :D jag saknar honom inne måste jag säga ! Han i sin tur är nog lyckligare nu med massa utrymme o springa på .

Städa borde stå närmast på schemat men vet ni va? Jag orkar inte efter allt plockande jag fått göra det sista .. Jag tänker inte planera in -STÄD det närmsta... Kanske kan ta en bit då o då . Finns annat som livet har att bjuda på :)
Ne om man skulle kolla när de spelar kanske ? Kanske läsa de bloggar jag följer!!??
KramC

Av Cicci & Ebbe - 26 februari 2013 19:34

Karusell ja det finns 3 sorter fiskben, tandem och parallel karusell , tandem karusellen är den som kräver mest plats och fiskben minst plats iförhållande till mängden mjölkplatser, och dessa två karuseller bygger på mjölkning från insidan av karusellen, i mindre besättningar är det vanligast med mjölkning från insidan , i större besättningar är det vanligast med med parallel karusell då den är plats besparande och kapaciteten är den bästa vid större besättningar , men vid större besättningar är det ju lite mer krav på mjölkare då organen kan åka av eller bli avsparkade så det krävs en mjölkare till , som tar itu med sånt medans en sätter på organen , det var lite om karusell vill ni veta mer så fråga gärna så skall jag försöka svara så ha det Ebbe

Av Cicci & Ebbe - 26 februari 2013 19:00

Ja då sitter man här med rygg ras olyckan kan snabbt vara framme skulle ta bort en skiva som hade åkt loss nja tror att kossorna var skyldiga till detta så den hamnade i skrapgången och den måste ju bort snarast tänkte jag , vill ju inte att en av korna fläker sig då det blir halt som skam på en sån skiva och lite skit på så blir det den värsta isbanan , skivan stod och skyddade en kabel härva och den var ju oskyddad den med så det gällde att handla snabbt så in med korna och började försöka få bort den hala skivan , och som jag alltid gör tänker jag på hur jag lyfter men då slinter jag samtidigt jag lyfter och det knakar till i rygg slutet efter mycket slit och ont så får jag ut skivan och säkrar elhärvan så korna kan äta utan att skada sig , ja olyckor händer lätt även om man tänker sig för innan , så var försiktiga inget bra kommer om du stressar men ibland så kan man inte skydda sig så lätt e det , ha det bra Ebbe

Av Cicci & Ebbe - 26 februari 2013 18:38

Idag blev det äntligen av!!!
Ridning!!

Börja morgonen med att åka med gubben till läkaren , nu är han sjukskriven i 2 veckor. Där efter blev det hem o hämta in vännerna . Borstning , flätning o sadla :) Pippi visste för hon va me På allt o på glatt humör.
Valde att ta rundan , den långa när vädret va så fint o solen sken .... Hästarna på topphumör o glada i att få komma ut. Det va inte bara jhon som visa sig va arbetsmyra :P. Pippi ville en massa o ännu mer o en bit på vägen släppte jag henne i galoppen som ökade mer o mer o tillslut va så snabb att jag nästan tappa kontrollen . Bakom mig försökte syrran få kontroll över jhon som med hade hängt på o vägrade lyssna , tävlingsinstinkt dök över de båda men vi hade kul . Kan tro att Pippi behövde få sig fria tyglar , springa av sig efter några veckor stående . :D
2 svettiga vänner va det vi ledde in i stallet :) , 2 nöjda.... O en överlycklig jag :D .. Som jag hade längtat .
KramC

Av Cicci & Ebbe - 26 februari 2013 18:05

För 4- port

Ingredienser

1 st grillad kyckling i bitar
2 st paprika gul och röd i strimlor stekt
1 st purjolök (eller 1 liten)
4 dl lätt creme fraiche (+lite mjölk att späda med)
1 burk mango chutney (medelstark)
6 dl salta chips krossade
2 dl riven ost
Instruktioner

1. bryt grillad kyckling i mindre bitar över en ugnfastform, strö över parikan o purjon,klicka över mangon o creme fraiche blanda lite med en sked och strö över krossade chips och strö över osten. in i ugnen på 200g tills osten är gyllenbrun

Av Cicci & Ebbe - 26 februari 2013 17:20

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards