bonnaliv

Direktlänk till inlägg 3 februari 2013

En vanlig dag hos kossorna

Av Cicci & Ebbe - 3 februari 2013 11:36

Ja jag börjar dagen vid halv sex ungefär , börjar alltid med att ta en runda i ladugården och kolla så allt är okej innan jag sätter igång utgödslingen , kollar mjölknings kön för det är alltid nån som inte har gått in i mjölkfållan , datan visar hur lång tid det har gått mellan mjölkningarna färger visar vilka som måste in med en gång och dom är röda och dom som inte är såbråttom med är gula när dom är inne i fållan så börjar man värma mjölk till kalvarna , medans mjölken blir varm så tar jag en vända ute vi ger grovfodret ute till korna även på vintern , där finns tak och vatten och även en skrapgång , där sopar jag fram fodret till korna och när det är gjort så är första laddningen till kalvarna färdig så då är det bara att sätta igång , sen skall krossen startas och se till att alla kraftfoder stationer fingerar som dom skall ,på vintern finns ju problemet med fukt och kyla så man får se till att det är tätt och tort , sen blir det frukost ja äta måste man göra ha ha men det går rätt fort , sen börjar det att reparera saker eller bygga om sen jag började på gården har jag gjort förbättringar utökat med 2 platser i ladugården gjort fungerande grindar och stång skydd för foderstationerna ja det finns en hel del till men det kan jag berätta om en annan gång sen blir det tid för kalvarna igen och samma procedur som morgonen fast bakvänt alldeles innan jag slutar tar jag samma runda som på morgonen och spolar och städar innan med det är ju som sagt mat vi håller på med och då skall det vara rent det sista jag gör innan jag går för dagen är att byta mjölkstrummpa så har ni några frågor så fråga på så skall jag svara på dom efter bästa förmåga , ha det bra Ebbe

 
 
Ingen bild

Hia

3 februari 2013 12:09

Vad är mjölkatrumpan till för?
Hia

Cicci & Ebbe

3 februari 2013 12:43

Hejsan jo mjölkstrummpan är till för att sila mjölken innan den går i tanken man byter den olika på olika mjölknings sätt traditionell mjölkning byter man den vid mjölkning och tar ut den så fort man är färdig innan man diskar anläggningen vid användadet av mjölk robot byter man efter varje disk som sker automatiskt 3 gånger per dyng , he det bra Ebbe

 
Ingen bild

Hia

3 februari 2013 12:49

Låter rimligt!! Måste vara ett roligt jobb du har, ute bland djuren hela dagarna. Hur mångamjölk respektive kalvar har ni på gården?
Hian

Cicci & Ebbe

3 februari 2013 13:42

Hejsan ja visst är det roligt och givande arbete man får både jobba med kroppen och med huvudet , på gården har vi 60 mjölkande och för nuvarande ca 30 kalvar som skall ha mjölk , sen har vi kor som skall kalva in så det går runt hela tiden , ha det bra Ebbe

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards