bonnaliv

Direktlänk till inlägg 2 februari 2013

Tjurkalvar

Av Cicci & Ebbe - 2 februari 2013 20:54

Tänkte att jag skulle berätta lite om tjurkalvar nått som mjölkbonden bara ser problem med ,ja inte alla men de flesta jag har jobbat för vill ha bort dom så fort som möjligt jag kan förstå det på ett sätt men ändå inte , ja det blir ju mer jobb men sparar man kvigkalvarna så blir det ju inte så mycket mer jobb om man sparar tjurkalvarna med eller hu det är ju faktiskt bara att ändra tänkande säg att du sparar ett antal tjurkalvar ta tex 10 st och kastrerar dom då har du en suverän röjnings maskin som äter nästan allt och kräver minimal tillsyn blir inte lika bångstyriga som tjurar och mycket mer lätt hanterliga , ha dom ett år och sen skicka dom så blir det ju lite mer än att sälja dom som livkalv för varje bonde har mark dom inte kan använda men till dessa djur funkar det kanon hängna in marken och se till att dom har vatten , ibland så finns det ju naturliga vatten hål eller bäckar på sådan mark ,så vart vill jag komma med detta är att det finns sätt att få lite extra i fickan på längre sikt och blandar man in köttras med stiger ju priset när man skall sälja men det är min menig jag vill som alla andra att dom små familje företagen skall överleva inte gå under bara för att dom stora tar över jag skulle hellre köpa mjölk som kommer från en liten gård än en stor massproducerande mjölk fabrik , så ha de bra Ebbe

 
 
Ingen bild

Anders

2 februari 2013 23:29

Du har ett väldans logiskt tänkande pojk . Du har så rätt så! Jag brukar sälja tjurkalvarna pga extra kostnad i foder mm men om man kanske skulle tänka steget längre ( som du gör) så egentligen , man får tillbaka det om man använder sig av den metoden. Inte dum du inte! //Anders

Cicci & Ebbe

3 februari 2013 09:37

Tackar ja jag har ju som sagt varit runt och jobbat på en hel del mjölkgårdar så jag tar allt som jag tycker är bra och använder mig av i mitt jobb och hemma som djurskötare skall man ju vara till hjälp för bonden inte en belastning men mitt jobb är ju inte bara djuren utan allt runt djuren med så när bonden är ledig skall han vara det inte oroa sig att han måste ut och hjälpa till , men det finns en massa kunniga djurskötare där ute , ha det bra Ebbe

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards