bonnaliv

Alla inlägg den 11 februari 2013

Av Cicci & Ebbe - 11 februari 2013 19:07

Hejsan igen jag tänkte jag skulle ta upp lite om mjölknings sätt , så so fiskbensstall , parallelstall och tandemstall detta är ju dom vanligaste typer av mjölkgropar som finns idag , och den vanligaste är fiskbensstallet då dem har bäst kapacitet och tillåter in och utsläpp av enskilda kor , och lättast att hand ha , däremot tandemstallet måste du mjölka färdigt alla kor i gruppen innan du kan ta in nästa grupp och det blir ju lite tids ödande , och parallelstallet är ju av samma princip som fiskbensstallet , och så har vi karuseller där finns två typer vanlig karusell och tandem karusell tandem karusellen är ju inte så vanligt då den är trög arbetad så hoppas ni har lite frågor runt detta så skall jag svara ha det bra Ebbe

Av Cicci & Ebbe - 11 februari 2013 19:06

Dagen har dragit förbi i ett Naffs :/ o det blir atomstiskt jobbigare då gubben är sjuk. Har tassat på nedervåningen idag för att låta honom sova , väckte honom kl 16 :O. Störde honom en sväng vid kl 14 med med lite han kunde äta , dricka o skeda i sig . Ja vi alla vet hur det är när gubbarna är sjuka så vi behöver ju inte gå in djupare i det :P.
Städat ( som varje dag ) o så tagit lilla o djuren . Idag kändes det konstigt där ute i flocken o sekunden senare insåg jag att jhon inte va med :O. Ja lite panik for över mig ! Sprang genom stallet för att kolla lösdriften ( tomt ) , ut i hagen o såg inte skymten av killen . Började ropa o så komme han längst ner i hagen , då har de rivit staketet men ingen större skada gjord då vi drog igen efter attacken på Bertil i oron över fölen. Han kom i Gudafin galopp mot mig :D . Känslan e utan beskrivning när en av de lyssnar då man ropar deras namn :) . ( tidigare bild) .
Vi lever måste jag säga i försvar till inläggsbristen men med halv "arbetskraft" så är tiden helt plötsligt ännu mindre att göra annat :/ .
KramC

Av Cicci & Ebbe - 11 februari 2013 18:53

Av Cicci & Ebbe - 11 februari 2013 08:51

God morgon !!
Tänk jag avgudar alla som kan vakna o hoppa upp utan omsvep :) Har gett det några försök men slutar med skallebang :/ .

Jaha måndag då.... Överlevde denna helg med ;) . Såg nyss att gubben kommit hem :O, har Spytt hela morgonen !! Mindre kul!!!
Hoppas på att någon ( hmm Anki ) finner dagen tråkig o vill komma ut. Va ett Tagsen jhon blev arbetad nu ... Tanken va väll inte PRECIS ORDAGRANT - att bara ha den roliga biten ( ingen verkar fatta sarkasm )

Jaha då börjar morgonen o jag är fullt medveten om att STÄDA ligger närmast på schemat igen!
KramC

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards