bonnaliv

Direktlänk till inlägg 23 januari 2013

Regler i vårat stall

Av Cicci & Ebbe - 23 januari 2013 23:05

Tänkte jag skulle berätta hur vi funkar o regler gällande i stall o våra hästar. :D alla har ju olika :)

Vi binder aldrig upp en häst i boxen , är emot alla våra principer ... Djuret ska känna sig fritt o inte tvångshållet i sitt egna stall.

Tar skiten när det hamnar en i boxen ( när man är där ) o detta är för att man själv inte skulle vilja kliva runt i skit . Se till att hålla rent i boxen när ett djur står inne med andra ord!

Aldrig tvång i något .. Man kan samarbeta fram en lösning om hästen inte vill va du begär. Tid o tålamod är bästa ...

Slå ALDRIG !!!! Slår du eller är hårdhänt mot hästen ja då ger jag dig gärna samma behandling .
Så piskor o andra användbara ( som Det sägs va ) redskap är inte tillåtet.
( Japp syrran o Anki har piskor MAN använder de inte hårt utan nuddar med dem) Man kan kommunicerar med hästen utan piskor mm anser vi o vi vet att det är fullt möjligt :)

RESPEKT!!! Man ska respektera hästen i saker .... Det är en levande varelse o ingen leksak. Respekterar man så gör de det samma tillbaka . Allt samarbete blir så mycket enklare o roligare på det viset!

I ridning så vill vi att hästen ska ha lika kul som en annan så vi rider på LIKA villkor !! Aldrig jag skulle tvinga min vän göra idiotiska saker jag själv inte skulle göra ... O ser man att hästen är trött då matar vi inte på o driver tills vi tagit det sista !!!! Ska inte rida för att köra slut på hästen.... Ridning ska ge båda o inte bara kräva o räkna med att få . Förstånd rider vi med! ( kan man säga ) . Djuret är ens vän ...

Logiskt tänkande brukar vi säga !!! Det vår melodi..
Tolererar inget illa behandlande alls o vi räknar med att de som komme till vårat stall respekterar hur vi handhar våra hästar o gör det samma med dem.

Va gäller i ditt stall???
Har du/ ni några regler som ni anser vara det bästa sätt att få fram ett bra , stabilt , tryggt o roligt samarbete med hästen!?
Kram C

 
 
marianne

marianne

25 januari 2013 10:20

De djur jag har hos mej är sina egna, dom hör till min flock och det är jag som är flockledare, jag behandlar dom med stor respekt, men dom ska inte sticka upp mot mej, jag behandlar dom som dom förtjänar, som de bästa vännerna...det är då man får mest tillbaka...precis som du oxå tycker :)
Jag använder spö när jag rider, mest för att kittla henne i ljumsken eller på bogen, men lyssnar hon inte direkt blir det ett litet lätt rapp....bättre med EN ordentlig tillsägelse än flera småfjantiga pet, som med alla....för att de ska må bra måste man sätta tydliga gränser för vad som är rätt eller fel så blir det aldrig några missförstånd.

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

25 januari 2013 11:04

Okey :)
Ja alla funkar ju inte lika :D , intressant :)
Håller med dig , tydliga gränser måste de ha :D
Kram C

 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

25 januari 2013 11:51

Jag tycker att dina regler stämmer bra överens med hur jag vill ha min hästhållning.

Något jag absolut inte gillar är när man gapar och skriker på sina hästar. Det finns ju inte i hästens eget språk, så varför ska vi göra så mot dem? Oftast har det ju ändå ingen effekt. T ex när en häst står uppställd i gången och skrapar med hoven i golvet eller den står i sin box och skrapar, så kan en del (väldigt många) människor ropa/skrika åt sin häst att sluta fast människan är långt från hästen. Hur stor chans är det då att hästen lyder? Hur stor risk är det alla andra i stallet, både människor och djur tycker att det blir ett otrevligt klimat och undrar varför den där personen skriker?
Tyvärr kan det ju råka att även jag gör så någon gång, oftast är det när jag hanterar hingstar, men det är inget jag vill göra medvetet. Det är enbart i själva hanteringen oftast då om de hingstar sig mer än vad man kan tillåta och jag jobbar på att få bort det beteendet på mig eftersom jag tror mer på kroppsspråket som kommunikation med hästar.

http://stallskogalund. blogg.se

Cicci & Ebbe

25 januari 2013 11:56

Håller med , jag säger oftast ett bestämt nej o hutter med fingern Hahaha... Då vet de att så får man inte göra. Hmm... Har märkt detta med skrikande o det gör stämningen i stallet annat än trevligt . :P

Kram C

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards