bonnaliv

Alla inlägg den 23 januari 2013

Av Cicci & Ebbe - 23 januari 2013 23:05

Tänkte jag skulle berätta hur vi funkar o regler gällande i stall o våra hästar. :D alla har ju olika :)

Vi binder aldrig upp en häst i boxen , är emot alla våra principer ... Djuret ska känna sig fritt o inte tvångshållet i sitt egna stall.

Tar skiten när det hamnar en i boxen ( när man är där ) o detta är för att man själv inte skulle vilja kliva runt i skit . Se till att hålla rent i boxen när ett djur står inne med andra ord!

Aldrig tvång i något .. Man kan samarbeta fram en lösning om hästen inte vill va du begär. Tid o tålamod är bästa ...

Slå ALDRIG !!!! Slår du eller är hårdhänt mot hästen ja då ger jag dig gärna samma behandling .
Så piskor o andra användbara ( som Det sägs va ) redskap är inte tillåtet.
( Japp syrran o Anki har piskor MAN använder de inte hårt utan nuddar med dem) Man kan kommunicerar med hästen utan piskor mm anser vi o vi vet att det är fullt möjligt :)

RESPEKT!!! Man ska respektera hästen i saker .... Det är en levande varelse o ingen leksak. Respekterar man så gör de det samma tillbaka . Allt samarbete blir så mycket enklare o roligare på det viset!

I ridning så vill vi att hästen ska ha lika kul som en annan så vi rider på LIKA villkor !! Aldrig jag skulle tvinga min vän göra idiotiska saker jag själv inte skulle göra ... O ser man att hästen är trött då matar vi inte på o driver tills vi tagit det sista !!!! Ska inte rida för att köra slut på hästen.... Ridning ska ge båda o inte bara kräva o räkna med att få . Förstånd rider vi med! ( kan man säga ) . Djuret är ens vän ...

Logiskt tänkande brukar vi säga !!! Det vår melodi..
Tolererar inget illa behandlande alls o vi räknar med att de som komme till vårat stall respekterar hur vi handhar våra hästar o gör det samma med dem.

Va gäller i ditt stall???
Har du/ ni några regler som ni anser vara det bästa sätt att få fram ett bra , stabilt , tryggt o roligt samarbete med hästen!?
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 23 januari 2013 20:44

Promenaden va uppiggande måste jag säga :) Pippi trampa på men ibland kom hon på att jhon va med o va bara tvungen att dra öronen bak :) så söt hon e!! Jag trodde nästan att jag skulle frysa men vi höll god takt o ibland tyckte nog Pippi att vi skulle ha mer värme i "brallorna" o började trava med en Brevid , mindre sträckor :D Måste erkänna att ens kondis av ickeröka-livet har blivit mycket bättre :) o jag blev Ena glad över att märka av det själv . Jag hade ju fått för mig att det va 3 km men det va ju ner till första korsningen så :P hahah... Men nog fasen ska vi ta det med . I morgon hämtar vi syrran tidigt , när våra små är lämnade på dagis :D . I morgon ska vi longera både Pippi o jhon :) Tänkte börja från marken o få dem lite i flåset igen innan vi tar o ger oss ut på ryggen . Longering i snö , ska bli intressant o se hur jhon ska tycka om Det. Pippi vet jag redan :P hon får ryck o springer på men det är kul. Så länge hon är glad så är jag det med .
Inne i kväll står crème o jhon :) , Pippi vägrade o buffa på mig som tokigt mot öppningen av boxen , verkligen sa mig va hon ville så hon fick det . Antar att hon kan sträcka sig så långt som Att dela hage med nykomlingen men inte längre :P ( jag är inte den som tvingar någon heller) .
Promenaden bjöd på glädjeskutt av jhon så nu har man sett de små skutten Kajsa tala om. Va det inte värre? ;) hahahah... Små små små skutt av glädje :D

Så idag har jag bara inte bara låtit vännerna jobba utan jag själv med lika mycket :)
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 23 januari 2013 17:07

Jag ljög.. 2 km = 4km promenad . :D
Gick jätte bra men jag trodde inget annt heller :)
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 23 januari 2013 13:35

Av Cicci & Ebbe - 23 januari 2013 12:31

Tjenare allihop käringen har bett mig skriva lite här så jag får berätta lite idag så läckte roboten luft ja allt nja nästan allt styrs med små luftslangar som går överallt i roboten så bara att söka en läcka kan ta evigheter men det gäller att höra och se små förändringar i robotens rörelser och lyssna på när den tömmer till tank osv idag var det ett plast hölje som membranet sitter i som hade spruckit och hur det hade det det vete fan ha ha det sitter väldigt skyddat så det är nog mänsklig faktor som har varit framme ha ha och här på gården där jag jobbar har vi just en sån en mänsklig faktor nja mänsklig och mänsklig ha ha Harbin inte jobb så ser han till att göra så vi har jobb hur han gör det vet ingen men allt han tar i verkar ha en förmåga att bli trasigt och behövs lagar så det är bara att sätta igång och laga för han har sönder och jag lagar ps han kan inte ens byta säkring på en bil så teknisk är han så det blir lätt att han blir ett problem inne i ladugården där jag har mina domäner och vill att allt skall flyta på smidigt ha ha vi höres

Av Cicci & Ebbe - 23 januari 2013 12:12

Kaffet blir nu ... En stund på röven!
Ibland känns det som man får passa va man skriver på sina sidor ifall någon ska ta åt sig .... Men jag orkar inte tänka på ifall någon ANNAN kan det eller det av va jag skriver .jag känner att jag måste få skriva va jag känner för , vill o tänker för stunden. Ska jag passa mitt efter va som kan passa andra ( läsare ) va skulle jag få för liv då?
En tanke !
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 23 januari 2013 09:58

Brrrr.... Nr ett : sätta på barnprogram , nr två: sätta igång elden , nr tre : släppa ut gudingarna i stallet o plock med ved in , nr fyra: ut med hundarna .... O nu äntligen - FRUKOST! Brygga kaffe o sen är det vanliga städandet o börja om med hundarna :P. Många som ska ut o många vändor blir det :) Hahaha fullsmockat schema :P
Får se vem som känner sig manad för promenad sen då :O inget hört än men i värsta fall så får jag gå dubbelt :S då blir det nog kallt !

Ne om man ska sätta igång med kaffet annars så hinner jag inte med här :) Idag ska jag borsta vänner med o hoppas att Annie vill komma ut o göra det med mig :D
Kram C

Av Cicci & Ebbe - 23 januari 2013 09:50

Vilken morgon , min väns beteende va oförändrat även idag när jag kom till stallet :O Tålde inte jhon alls :) men det blir bättre ju mer tid hon får . Släppte ut dem via lösdriften.... Pippi är ju van är bara o släppa så går hon själv från boxen :) . Va lite oroligt hur det skulle gå med jhon som har lite Nojja för mindre utrymmen som dörrar , transporter mm men hör o häpna :D han gick jätte fint med . ( höll han bara i grimman) , över trägolvet ( som brukar få de nya att reagera ) , stadiga steg med blicken fäst på dörren mot "friheten" . Jag släppte vid öppningen o han gick ut själv , igenom utan minsta tvekan :D

Bättre o bättre :)
Kram C

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards