bonnaliv

Direktlänk till inlägg 31 januari 2013

Förberedelser

Av Cicci & Ebbe - 31 januari 2013 18:14

Ja nu gott folk är det snart dags att förbereda för våren , ja det kan kännas tidigt men som djurskötare och hardjur hemma måste man ha planerna klara så att man bara kan sätta igång som med korna hagarna skall ses över klövjar skall verkas och korna skall klippas och göras helt rena , men jag tänkte jag skulle skriva lite om våra kalvar , dom får ju från födseln gå med mamma i minst tre dagar innan vi separera dom och tar in dom i en ensam box för att lära dom att äta ur en spann med en napp på det gör vi ca 5 dagar innan dom får gå i en större grupp på 6-8 kalvar dom stannar hos mig i tre månader då dom skall ha mjölk sån åker medans dom är hos mig blir det av horning för alla och kastreriring för tjurarna och vi vaccinerar alla mot ringorm , och vi har en väldig koll på att dom aldrig får ligga blött eller skitigt rena djur är friska djur det var lite om vårt tanke sätt om hur vi sköter kalvar naturligt vis säger jag inte att detta är det enda sättet för en sak har jag lärt mig när det gäller bönder och deras sätt att sköta djur är att för varje bonde finns det ett sätt så räkna själva hur många sätt det finns ,ha det bra Ebbe

 
 
Ingen bild

Anders

31 januari 2013 23:26

Tänk va tiden går. Nyligen förberedde man för vintern .
Ja det är en del jobb även om många tror att vi bönder låter maskiner styra det hela.
De har kanske inte sett "bakom kulisserna" på en gård med kor eller djur över huvudtaget ?

Man blir allt klokare för varje svar på kommentar , för varje inlägg o jag måste säga att ditt sätt o beskriva skulle kunna få vem som helst gå med vinst i bondeliv. Det tackar vi alla för ( o jag vågar nog tala för de andra som säkerligen nyfiket läser dina inlägg men utan att lämna avstamp ifrån sig)

Ser fram mot nya inlägg o intressant läsning. Skulle vara intressant o veta hur du ser på utvecklingen av mjölkgårdarna sen ( låt oss dra ) för 15 år sen. Är det till det bättre eller är det mycket brister i planeringen som nu ligger mjölkbönderna om fötterna istället för Koskiten . Många har ju -bättre vetande , jobbande under sig ( bevisen ser man tydligt ) medans de kör maskiner istället ( tron arbetet som vi kallar det här )
Gämnför gärna för o nackdelar i ett inlägg // Anders

Cicci & Ebbe

1 februari 2013 15:24

Hejsan och tack för den positiva responsen kring mitt skrivande ja en del tror ju bara att bönderna sätter sig i sina traktorer och det är ju så fel det kan bli det var en kanon idé att skriva om då och nu och om fördelar och nackdelar så det kommer mitt nästa inlägg handla om så det blir en långt inlägg kan jag berätta redan nu , så ha det bra och fortsätt fråga så skall jag svara efter bästa förmåga , Ebbe

 
Nina

Nina

1 februari 2013 16:30

Blev lite förvånad över att maan kan kastrera kalvar så tidigt. När trillar kulorna ner eller behöver man inte vänta på det? Hur är det med kastreringen är den stående precis som på hästar?
Det där med avhorning lät intressant, jag har ingen aning om hur det går till så där har dyu ytterligarenett uppslag till blogginlägg.

http://stallskogalund.blogg.se

Cicci & Ebbe

1 februari 2013 21:44

Hejsan ja kastrering. Ja vi söver kalvarna först sen får dom en lokal bedövning , när man ser att kalven är ordentligt nersövd sätter man en tång och ser till att kulorna är nere tjurarna släpper ner kulorna tidigt ca 2-4 veckor efterfödslen , man låter tången sitta em stund så att blod årderna nyps ihop sen skär man av hela säcken och sen tar man antibiotika och tar på såret det är en typ av lim kan man säga , sen är dom så kallade stutar lätta att handha och lättfödda suveräna att ha på sämre beten som skog och stubb mark och måste säga det var en bra idé om ett inlägg av avhorning så det kommer komma , ha det bra Ebbe

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards