bonnaliv

Alla inlägg under februari 2013

Wow

Av Cicci & Ebbe - 12 februari 2013 15:59

Idag har vi haft besök av I o K på en kaffe o en stunds prat . Vi prata om betäckning med tinkerhingst o kom in på något som fångade mitt intresse så pass så jag va tvungen att slå på det via Google :) . Blandningen tinker/ varmblod !!! Jag har nog aldrig riktigt tänkt på en blandning av just de 2 men det visade sig va något extra . Wooooow måste jag säga !! Va fina !! Svär lite här för mig själv som inte tänkt på blandningen tidigare :/ men å andra sidan... Man kan inte få allt :D ! Annars skulle detta verkligen va av intresse!

Av Cicci & Ebbe - 12 februari 2013 12:55

Ja först ut tänkte jag berätta lite hur det funkar med ett tandemstall , och skall förklara så lättfattat jag kan , det finns ju från 2x3 upp till 2x14 så det är ju besättningens storlek som bestämmer hur stort det skall vara och hur många mjölkare som skall finnas i gropen , ibland så får man färre kor mjölkade i timmen med tex 2 mjölkaren än man får men 1 mjölkaren då man får dela upp de olika delarna och kan lätt bli oordning , kapaciteten i en 2x3 är 47 kor i timmen ja om korna och mjölkaren är inkörda på detta och en 2x16 är 129 kor o timmen och kräver 2 mjölkare och allt stämmer mellan dom och korna sen är det ju mycket mer som skall stämma , som uppsamlings fållan och att ko trafiken fungerar som den skall och att juverna är rena , för det är ju bara inte att mjölka en ko det krävs ju lite förarbete även i detta som på det gammla sättet , rengöring av spenarna , förmjölkning för att se så mjölken är bra sen är det påsättning av mjölkorganet där finns det ju hjälp medel såsom en arm som håller upp mjölkorganet och det finns till alla typer av mjölkgrops system tänkte att jag skall ha ett lite mer ingående inlägg om placering av grop i en ladugård för alla mjölkgropar kräver plats och det är viktigt att det funkar för samligsfållan som utsläpps grind det man önskar är en så rak linje som möjligt , ha det bra ebbe

Av Cicci & Ebbe - 12 februari 2013 12:14

Tänk idag tjivas Pippi o jhon om vem av de som står högst i rang :P. Det går inte vilt till men de måste bara försöka få övertaget över varann :) . Ganska typiskt förhållande kan tyckas ;)

Jhon har kommit in bra här på gården o idagens läge så har han äntligen utforskat HELA hagen . Man ser på honom att han trivs :) o han är alltid i farten där ute .
Bara den tid med de i vår hage har fått honom att "blubba" på ett bra sätt . Han breddar på sig i muskler o ser riktigt välmående ut :D . Bringan börjar ta form .
Vaktar maten men är ett typiskt beteende för de som kommer in i flocken ( undantag Hia o crème ) o det brukar gå över efter ett tag. Ingen större fara för så länge han stressar ner efter en liten stund så är det inte ett illa tecken :) . Lyssnar otroligt bra på sitt nya namn o ja som Kajsa sa - en nystart !! Det är nog va han fått med ! :D
KramC

Av Cicci & Ebbe - 12 februari 2013 11:23

Av Cicci & Ebbe - 11 februari 2013 19:07

Hejsan igen jag tänkte jag skulle ta upp lite om mjölknings sätt , så so fiskbensstall , parallelstall och tandemstall detta är ju dom vanligaste typer av mjölkgropar som finns idag , och den vanligaste är fiskbensstallet då dem har bäst kapacitet och tillåter in och utsläpp av enskilda kor , och lättast att hand ha , däremot tandemstallet måste du mjölka färdigt alla kor i gruppen innan du kan ta in nästa grupp och det blir ju lite tids ödande , och parallelstallet är ju av samma princip som fiskbensstallet , och så har vi karuseller där finns två typer vanlig karusell och tandem karusell tandem karusellen är ju inte så vanligt då den är trög arbetad så hoppas ni har lite frågor runt detta så skall jag svara ha det bra Ebbe

Av Cicci & Ebbe - 11 februari 2013 19:06

Dagen har dragit förbi i ett Naffs :/ o det blir atomstiskt jobbigare då gubben är sjuk. Har tassat på nedervåningen idag för att låta honom sova , väckte honom kl 16 :O. Störde honom en sväng vid kl 14 med med lite han kunde äta , dricka o skeda i sig . Ja vi alla vet hur det är när gubbarna är sjuka så vi behöver ju inte gå in djupare i det :P.
Städat ( som varje dag ) o så tagit lilla o djuren . Idag kändes det konstigt där ute i flocken o sekunden senare insåg jag att jhon inte va med :O. Ja lite panik for över mig ! Sprang genom stallet för att kolla lösdriften ( tomt ) , ut i hagen o såg inte skymten av killen . Började ropa o så komme han längst ner i hagen , då har de rivit staketet men ingen större skada gjord då vi drog igen efter attacken på Bertil i oron över fölen. Han kom i Gudafin galopp mot mig :D . Känslan e utan beskrivning när en av de lyssnar då man ropar deras namn :) . ( tidigare bild) .
Vi lever måste jag säga i försvar till inläggsbristen men med halv "arbetskraft" så är tiden helt plötsligt ännu mindre att göra annat :/ .
KramC

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards