bonnaliv

Direktlänk till inlägg 27 februari 2013

Mjölksyra

Av Cicci & Ebbe - 27 februari 2013 16:35

Idag va TANKEN skritta o inget hårdare arbete :) . Visst tanken va riktigt bra så vi gav oss iväg ... Solen va verkligen med oss idag med :) . Tog den mindre rundan o vi visste att borta vid backen skulle det va oplogat.. Lätt för de o ta den Lilla biten tänkte jag :P. Idag va både Pippi o jhon på härligt humör . Vårkänslor? :D när vi väl kommit upp i backen , de Fick kämpa :/ i snön upp så fick vi lång haka .... Över hela vägen låg ett träd ... :O vågade inte chansa på de snötäckta markerna runt ( bergit som det e ) så valet blev att vända . Tänk hela biten i det oplogade tyckte jag att det gick som en dans för jhon framför men de visa sig att han va dyblöt av svett när vi skulle vända . Pippi led jag med som kämpade på skakiga ben att gå neråt igen ( sluttar bra där ) så jag hoppa av för att underlätta för henne ! Aaaa jag beundrar verkligen dem som hade orkat så långt i snön :O för jag höll på att ramla ihop , så trött i benen blev jag på en liten bit. Valde att vända in på vägen mitt i backen , kortare vägen o för att tanken va mindre jobb för de . Ack så fel!!! Djupare än vi trodde o Pippi höll på att knäa o benen skakade ännu mer :( . Åter igen hoppade jag av o fick smaka på fet samma som de när vi kämpade oss i den knähöga snön ner mot det plogade för att ta samma väg tillbaka vi kom. Jag kan lova att ta sig upp i sadeln på de benen va allt annat än lätt . Saknade kraft helt. :/ tur att Pippi är så förståndig o stod still medans jag kämpade mig upp som en skadad soldat i sadeln igen. På vägen hem va det som vanligt efter en stunds skritt så ville Pippi mer men jag tyckte vi fått nog så skritt blev det hela vägen hem med lugnare trav lite i mellan .

Nu ett mockat stall senare o några skinkmackor så har jag mjölksyra i hela kroppen efter dessa 2 dagars ridning . Nästan kramp upp mot rumpen ... Här kan vi snacka träning inte bara för vännerna inte. Kan knappt resa mig när jag sitter :P .
I morgon är VILODAG för både vänner o en annan :) . Ja jag ska iallfall inte rida :D
Jhon arbetsmyran får allt ta vila han med ... Galet va han orkar o kan !!!
Beundrar dem!!
KramC

 
 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

27 februari 2013 21:55

Oj då, det där lät ju inte bra :-( Stackars hästar! De har antagligen ännu mera träningsvärk och mjölksyra än du eftersom de gick dubbelt så långt. Det var ju jättebra att du satt av och ledde Pippi för att skona henne, jag hoppas att Johns ryttare gjorde detsamma. Nu är det väl snart dags för den där eländiga snön att försvinna, det måste ju vara jättejobbigt för alla vilda djur att pulsa runt i den hela tiden.

Jag tror att det vore jättebra för Pippi och John om ni gick ut och promenerade med dem vid hand i morgon och helst en dag till innan de får vila helt. En sån där kraftansträngning är ju inte alls bra för hästar som inte är i god kondition. Annars är det lätt att de blir riktigt stela och får rejält ont av träningsvärk och är de stela och har ont blir det lätt att de belastar sig fel och så kan det bli det skador...ja du vet.

http://stallskogalund. blogg.se

Cicci & Ebbe

27 februari 2013 22:10

Haha ja då :)
Ska ge dem vila o de ska få sträcka ut sig efter denna vända .
Men bara så alla vet så Pippi o jhon är i god kondition :) fast detta kunde nog ha tagit på den mest vältränade för det va så djupt :S o blev extra med då vi försökte korta av o gena :( va djupare på avstickaren än va det såg ut att va.
Älskade vänner... De va duktiga idag ... Att de orkade :O .. Kan ju bara se till mig själv hur slut jag blev:/ .
KramC

 
marianne

marianne

28 februari 2013 08:09

Jag håller med Nina där, men med risk att du blir förbannad tänker vara lite hårdare mot dej ;)
När dina hästar fått ha lata dagar så länge, för det har dom ju....gått och haft det toppenskönt och njutit av livet i hagen....är det inte så snällt mot dom att ena dagen rida ut och galoppera en hel del och nästa dag sätta dom i så hårt arbete :( Visst jag förstår att det där med snön var en missberäkning, men ändå...två dagar på rad med jobb.....ungefär som om du skulle springa marathon otränad och nästa dag cykla vätternrundan.
Hästar är världens mest lojala djur, det är inte i första taget som dom nekar att göra det man ber om, inte ens en lättare skada stoppar den mest lojale hästen, (hörde om en travare som vann ett löp med hovböld). Så när du säger att dom orkat är det inte helt säkert att du har rätt...dom gjorde det ni bad om.
En avställd häst behöver ungefär lika lång tid för igångsättning,
alltså en månads vila (lätt arbete)=en månads igångsättning med skritt de första passen. Jag har en del erfarenhet av det där eftersom jag haft hand om en häst med en del hältor.....som uppkommit p.g.a att ägaren var för snabb och hård med igångsättning från första början. Så om du vill ha hela och starka hästar så snälla snälla ta det lugnt och ta råd från nå´n om hur du ska sätta igång dom.
Jag har förstås inte med detta att göra, men vill bara erat bästa, att ni ska få ha roligt tillsammans i många år och inte dra på er en massa belastningsskador.
Innerst inne är jag snäll och omtänksam när det gäller djuren och deras väl, men du får bli arg eller sur eller inte publicera kommentaren.....eller dumpa mej och min blogg...men var försiktig med dina vänner....
kram

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

28 februari 2013 08:24

Okey ... Nu låter det som meningen va att köra hårt MEN MENINGEN VA skritta lugnt , skritta rundan ... Vet inte men låter galet nu mera men ändå skriver jag att vi försökt ta en genväg just för att underlätta ... Men trotts spår så va det djupt o där av vände ... JUST FÖR DERAS SKULL!!

Aaaa de har "gått" med longering i brist på ridning ...
Tyvärr så är jag inte den människan som kräver av mina hästar , jag arbetar tillsammans med det PÅ LIKA VILLKOR ... Därför är det som det nu låter förbannat fel då vi tog det förbannat lugnt igår , lite jobb visste vi att det skulle bli backen upp men de va allt med som va tänkt , inget mer ...
KramC

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards