bonnaliv

Direktlänk till inlägg 19 februari 2013

Kontroll

Av Cicci & Ebbe - 19 februari 2013 08:23

Hejsan ledsen att det inte har blivit så mycket skrivande det kan vara så inland med djur , djuren går ju först och nu skall det bli en kontroll på gården här en kravkontroll då är det massa som skall göras bonden sitter med alla papper som skall fyllas i allt från vem som tex har hand om medicin skåpet och om det finns lås på detta och var nyckeln finns, till foder osv ja det är en lunta som skall fyllas i och det gör vi 2 gånger per år för att hålla kraven på ekologiskt lantbruk så mu går jag och städar och ryktar kossor för dom kan ju inte se ut hur som helst , men en uppdatering på Elsa , hon mår bara bra och har flyttat än en gång går tillsammans med en kompis så ha det bra och jag skall bli bättre på att skriva ebbe

 
 
Ingen bild

Anders

19 februari 2013 23:30

Du är förlåten !
Tänk då är det dygnsarbete för om du är enda man som städar hela tiden så får du börja om från början varje dag , man vet ju hur de skitar ner sig . Ja allt omkring med för den delen då de skiter o äter på samma ställe utan problem.

Intressant med lilla Elsa . Hur ser fodringen ut nu ? Ren mjölk eller utblandat? Hur gammal har hon blivit , har liksom tappat räkningen tror jag.
Så kontroll... Är det av allt i allo eller vissa delar ?
Har en vanlig ( vanlig o vanlig vet inte om ekologisk gård kanske blivit det vanligaste idag) mjölkgård med samma typer av kontroller ?
Låter som ett innerligt slitande men det kanske lönar sig!
Fortsätt nu skriva , jag sitter här i väntan på mer . // Anders

Cicci & Ebbe

22 februari 2013 16:51

Hejsan på dig jo då jag vet allt vad det innebär att städa när min bror startade mjölkgård så fanns det nästan ingen tid till annat än just städa , och när jag jobbade som avbytare var det ju mer städa och göra rent där bonden inte haft tid till att hålla efter , jo då Elsa mår kanon och äter ca 2,5 liter mjölk per mål och skall snart börja lite lätt med grovfoder ja inte för mycket men lite hon har fått första vaccinationen och andra skall hon ha efter 10 dagar ja och det med om det lönar sig så vet jag inte riktigt om det gör ja har man inga lån och marken är godkänd så lönar det sig nog men vägen att ställa om från traditionellt till ekologiskt är lång . Ha det bra ebbe

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards