bonnaliv

Direktlänk till inlägg 4 februari 2013

Välkommen

Av Cicci & Ebbe - 4 februari 2013 08:42

Ja välkommen lilla kalv , kom till jobbet imorse hörde jag hur en liten kalv råmade den var hungrig för det var en sin ko som hade adopterat kalven från mamman och sära eller ja få bort sin kon var inte lätt hon hade fått för sig att det var hennes kalv , så hon försökte skydda kalven och hon gillade inte att jag var där och störde men kalven var ju tvungen att få mat från mamman så medans kossan hade fullt upp med att hålla koll på mig och försökte jaga bort mig gick bonden in och tog kalven och mamman , jag fick hoppa fram och tillbaka över grindar en sån ko är farlig när hon skall skydda kalven så man får passa sig , och vara snabb och alltid ha en utväg men nu är kalven och den rätta mamman inne i ladugården så dom får lite lungn och ro , så snart skall hon bara mjölkas och sen får hon gå tillbaka till kalven visst är det härligt en sådan här morgon , ha det bra ebbe

 
 
Ingen bild

Anders

4 februari 2013 13:15

Roligt , nytt liv !!
Själv förlorade jag Elsa i går em men det får inte bekomma en allt för mycke.
Denna lilla kalv! Kan den inte få ingå i eran blogg så du kan visa för alla läsare hur kalvens liv ser ut på din går i ditt sköte? Så man får följa livet för den några veckor? Jag har redan förstått hur det funkar men kan va kul o följa o få bättre inblick i det?!

Skulle ha skrivit frågor igår ( borde ha skrivit dem på papper) men nu är man glömsk , glömska kommer med åren även om man inte vill kännas vid den sanningen. Så tyvärr blev det ingen fråga som du förstår men jag hoppas på att du fick lite att skriva om istället ( som det inte finns nog av det ändå säg ) // Anders

Cicci & Ebbe

4 februari 2013 15:53

Hejsan Anders ja det var väldigt tråkigt att höra , men det är alltid ledsamt att förlora en det blir ju familj men du har rätt man kan inte tänka på det man får tänka på annat för det finns det , tycker att det var en kanon idé med kalven , får döpa henne bara så alla vet vem man skriver om, då vi inte har namn på kossorna utan bara nummer så tror jag det skulle vara mer personligt att döpa henne , med din tillåtelse så tycker jag att hon skall få heta Elsa så vad tycker du har jag din tillåtelse , ja frågor gillar jag ha ha det är kul att gräva i skallen och hjälper man andra så är ju det bara ett plus så ha det bra Ebbe

 
Ingen bild

Sören

4 februari 2013 21:40

Det där med kalven va en sköjig grej !! / S

Cicci & Ebbe

5 februari 2013 05:47

Hejsan ja visst var det så kalven skall heta Elsa så länge den är hos mig ha det bra Ebbe

 
Ingen bild

N

4 februari 2013 21:44

Ja attans ... Kossorna är kärringar som inte går att leka med , man får verkligen akta sig när det gäller kalv även om det är kidnapparen eller den kon som fått den . Min morfar blev stångad för en herra massa år sen . Vi växte upp med familjen hos honom o olyckan va framme då han råkade hamna mellan en ko o hennes kalv. 5 brutna revben o några mindre skador i vänster arm . Kunde slutat med döden om inte farsan hade varit på plats när det hände !

Cicci & Ebbe

5 februari 2013 05:51

Hejsan ja kossor är inte roliga när dom sätter den sidan till bonden jag jobbar för gick imellan ko och kalv och det slutade med att han blev hämtad med helikopter men det var före min tid här på gården , men djurskötare och bönder ingår ju i ett av det farligaste yrkena i dag så respekt för korna skall man ha så ha det bra Ebbe

 
Ingen bild

Anders

4 februari 2013 22:51

Ne men va skoj ! Elsa känner sig nog hedrad !

Nå grabben , till allvarliga saker nu då . Mjölmaskinen , hur i attans funkar den? Skulle bli väldigt glad om du ville skriva om den o förklara med bilder lite om den.

Kom på en fråga nu o då fantasin av saker att skriva så tar jag den . Din fru verkar ganska ung , hur gamla är ni? ( om man får sticka näsan i o fråga det ) .
// Anders

Cicci & Ebbe

5 februari 2013 05:56

Tackar för det ja börjar att skriva om lilla Elsa i dag och hon fick en kompis under natten här, och inlägg om roboten och allt det tekniska kommer med i ett in lägg , jo då man får stick näsan i blöt ibland jag är 47 och frugan är 33 så ha det bra Ebbe

 
Ingen bild

Anders

4 februari 2013 22:55

Va fin hon är den lilla kalven !

Kom ju på att undra - hur allt av maskinellt drivs o fungerar i kostallet?
Skrapor mm , lär finnas en massa finesser.
// Anders

Cicci & Ebbe

5 februari 2013 05:58

Hejsan jo då det kommer inlägg om det blir lite långt att skriva här skall skriva lite om vårat ungdjursstall med där det är hel automatiskt ha det bra Ebbe

 
Ingen bild

Stefan

4 februari 2013 23:02

Instämmer!!! Glömskan kommer med åldern o där av behöver jag skribentens hjälp här. Har glömt hur det funkar på datan , detta med alla kor o kalvningar mm o skulle bli glad för ett inlägg om allt med datan . Hur man programmera in en ko o ställer in för fodring , mjölkningen . Ja allt man gör via datan o som drivs med den gällande korna .
Tack på förhand ! Steffe

Cicci & Ebbe

5 februari 2013 06:10

Japp det blir en del inlägg på allt gällande det tekniska i ladugården och ungdjurs stallet där det är hel automatiskt en hel del intressanta lösningar ha det bra Ebbe

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards