bonnaliv

Direktlänk till inlägg 1 februari 2013

Då och nu

Av Cicci & Ebbe - 1 februari 2013 22:20

Hejsan en av våra läsare kom med en mycket bra idé om att berätta om mjölkgårdar då och nu , så nu tänkte jag börja med då , för ca 25 år sen så kunde en familj leva gott på ca 40 kor det fanns inga mjölkkvoter inga krav , nja visst fanns det krav men inte såna som finns idag då behövdes bara att du hade djurskötarutbildning och att du ville starta en gård , då var det bara gå till banken och ta ett lån då borgade gården och korna och alla maskiner , och mejerierna skrek efter mjölk ju mer man lämnade destu bättre var det och destu mer tjänade man en del bönder hade två besättningar på sommaren dom tog in och mjölkade en besättning och när den var klar så tog man in nästa och när hösten kom sålde man besättningen för samma pris man köpte den för och vinsten för bonden blev ju mjölken dom hade gett minus kraftfoder så vinste blev ju större dagens regel verk sätter stopp för denna typ av hand havande för det skulle bli för dyrt för bonden för i dag krävs det bl.a Mjölkkvoter och då måst du leverera den mängd kvoten säger och för så var det väldigt ovanligt att hyra in maskiner utan man klarade sig på sin maskinpark man hade inte som dagens maskiner men man klarade sig med sina traktorer, plogar , harvar osv man hade pricis den mark man behövde , idag så måste man expandera eller avveckla dom små böndernas tid håller på att försvinna dom små familjeföretagen blir färre och färre det ser man bara häromkring många har fått lägga om kurs antingen satsa på amkor eller spannmål och nu är det väldigt vanligt att hyra in maskiner för att bearbeta marken just för att maskinerna kostar mer eller mindre än en förmögenhet och då kam inte maskinen stå still den måste gå för att tjäna in kostnaden på den så jag vet inte vad som är bättre då eller nu men innan det kom en massa förbud och krav på bonden som är svåra att leva upp till så JAG tycker att förr var bättre för alla det fanns hopp för småbrukarna utan en massa bidrag en bonde är ingen byråkrat men har blivit det med tiden just för alla krav och ansöka om bidrag bl.a Bonden vill leva på det han är bra på inte på att sitta vid ett skrivbord och skicka in massa blanketter och ansöka om bidrag för att få familjegården att gå runt som den kanske har gjort i 100 år utan med en massa blanketter och bidrag så ni får själva bestämma vad som är bättre en bonde som sköter och ta hand om sina djur 24 timmar per dyng eller en som måste ansöka om bidrag och sitta och fylla i blanketter för att överleva , så vad tycker ni , ha det bra ebbe

 
 
Ingen bild

Anders

1 februari 2013 22:42

Du har några år på (tjur)nacken med andra ord . Varit med o sett alla förändringar.

Ja du byråkrat skulle jag då inte vilja bli , ja det vore ju då om man hade så det gick runt o kunde anställa en riktigt bra djurskötare men jag är nog kanske för gammal för att ta stegen tillbaka om jag skulle ta min kära gård längre . Att slita i år , ja det är klart man skulle vilja fortsätta arbeta ute bland Rosa, Stina , Greta, gullros o de andre. Ja det stämmer nog bra va du skriver , de större bönderna omkring oss kör dygnen runt , hyr ut maskiner o försöker på alla sätt att arbeta av ( antar jag) kostnaden .
Kan ju inte säga att det kan gått uppåt precis eller? Känns som de bänder som överlever är de som kanske har drömmen att ha andra som sköter allt arbete , kanske men bara kanske passar det mig några gråare hår senare .
Jag har faktiskt 55 mjölkande , har mitt egna lilla nät omkring som du antagligen räknat ut sen länge . Annars skulle nog inte denna gubbe o hans damer överlevt så länge , nja räkna bort frugan då . Hon lever lyxen enligt kjoltanterna till grannar då hon spenderar sina dagar med att sitta o stick o dricka kaffe. Gammalmodig ? Ja visst , denna gubbe är det. Ja jag hade funderat kring de stora bönders överlevnad . Så det är de större lånen de lever på då?
Ne du Ebbe , va tror du.. Ska denna gubben sticka näsan i papper eller fortsätta i samma spår , allt för stora kostnader skulle kosta mig hela mitt livsarbete samtidigt som en bonde som jag inte får syre nog att överleva i detta samhälle . // Anders

Cicci & Ebbe

1 februari 2013 23:10

Hejsan jo det är sant jag har varit med och sett det mesta , det jag och många med mig hoppas jag är att den avbytartjänst som bar väldigt populär på 80 och 90 får ett nytt liv och dom små bönderna får en hjälpande hand av duktiga djurskötare som kan ta hand om gården för en rimlig peng men IOM små bönderna försvinner då försvinner ju chansen att få se en nyföddning av detta men jag tycker att du skall se om det finns bidrag och stöd utan att sitta vid skriv bordet dagar i ända för det finns , och djur är mitt liv och det låter som du är likadan som mig och skulle aldrig ge upp våra djur utan strid hoppas du fortsätter i samma anda som du har gjort med dina damer ha det bra och fortsätt kämpa Ebbe

 
Ingen bild

Anders

1 februari 2013 23:22

Va kan det finnas för bidrag för denna typ av gård. Tänk när jag försökte få mitt lån sist för traktor o ett gäng nya mjölkmaskiner o byta ut lite skenor så fick jag svaret ganska snabbt , nej . Det vägrade på nr 1: för dårligt värderat med tanke på ingen försäljning av värde på min gård . Nr 2 : att min fru utan utbildning inte skulle kunna lösa av det om ifall olyckan skulle va framme o denna gamling gick o dog!
Ringde något för mjölkbönder för att höra med dem o där blev svaret att om jag bytte ut min besättning ( säljer väll inte ens barn för bröd) o lät de bli delägare av gården så kunde de gå in med minimala summan av va de hade . Det oroar mig samtidigt som jag kan glädjas för de som lyckas . Jag kämpar på , säljer min mjölk på andra vägar men det ger ostadig ekonomi då det som allt annat går upp o ner . // Anders

Cicci & Ebbe

1 februari 2013 23:38

Hejsan då har jag lite frågor till dig , jag förmodar att du har produktions nr och jag kan berätta att i Danmark gör dom ett försök att sälja färskmjölk till butiker och skolor och vad jag förstått av det hela så skall det göras försök i Sverige kravet var att man skall leverera mjölk varje dag och det finns bidrag för olika raser av kor beroende vad du har för besättning och naturligt vis bidrag för mark så får jag bara lite mer kött på benen så kan jag ge dig svar på frågorna du har och hjälpa till efter bästa förmåga tycker du är stark som försöker klara dig och hoppas jag kan hjälpa till , ha det bra ebbe

 
Ingen bild

Anders

1 februari 2013 23:55

Ebbe... Jag har de vanliga , gamla hederliga röda o svartvita damerna . De har känts tryggast!
Funderar verkligen över dina ord .
Marken är min egna sen gammalt arv , har en del som står , inte kunnat röja upp så bra som jag hade velat.
Kanske borde byta ut Sara , klara-Greta o några till då dessa damer närmar sig pensionen .
// Anders

Cicci & Ebbe

2 februari 2013 15:52

Hejsan ja du jag antar att du sparar dina kalvar så mitt första förslag är att kastrera tjurarna och släppa dom på marken du inte använder för det har jag upptäck att dom rensar bra och växer bra och det blir billigare att hålla dom då dom går ute så länge det finns att äta , och det finns bidrag även för srb och slb ja ett krav är ju att dom är renrasiga då dom raserna är på väg att försvinna och du har säkert hört talas om eu bidrag det är inte så krångligt att söka ja det är ju alltid lättare när man är mer insatt på gården än på detta vis men jag hoppas det är till nån hjälp , ha det bra Ebbe

 
Ingen bild

Anders

2 februari 2013 18:40

Ja tänk att det hade jag glömt bort . Hörde om det för några år sen men då jag va emot EU så lät jag det glida mig förbi?
Ja att jag inte tänkt på det . Kalvarna har gården bortanför köpt upp av mig de senaste åren , va de sen i sin tur gör med de vet jag inte . Har väll aldrig frågat om det kanske . //Anders

Cicci & Ebbe

2 februari 2013 19:44

Hejsan ja det bar många med dig som var imot eu jag med men nu är vi ju med så varför inte utnyttja det vi betalar ju en massa bara för att vara med så jag tycker att du skall undersöka vilka bidrag du kan söka och jag kan säga att det kan löna sig riktigt bra om man får lite hjälp med det av en som är kunnig , och jag skulle väl om jag var dig spara kalvarna ett år och låta dom röja på den mark du inte använder så slår du två flugor i en smäll du får röjt upp och kalvarna växer så du får bättre betalt för dom ja det är inte lätt att ändra ens sätt att tänka ibland men ibland så är det nödvändigt , ha det bra Ebbe

 
Ingen bild

Sören

2 februari 2013 18:42

Skulle vilja att du berätta mer om dessa olika bidrag som finns för en mjölkbonde . S

Cicci & Ebbe

2 februari 2013 19:48

Hejsan , ja det finns ju en massa bidrag att söka betes bidrag , ras bidrag , areal bidrag ja det finns en uppsjö med dom men problemet är ju att veta vart man skall leta och vart man skall söka IOM det är en djungel där ute och allt beror på gården , ha det bra Ebbe

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards