bonnaliv

Alla inlägg den 4 mars 2013

Av Cicci & Ebbe - 4 mars 2013 21:37

Jag brukar ju skriva om detta med att fixa mer för min vän i boxen :) o denna har jag fasen inte tänkt på innan :/ . Någon som har erfarenhet av dem!?

Är ju tänkt att användas inne ..
Smarta tips o idéer på fler saker ?
KramC

Av Cicci & Ebbe - 4 mars 2013 20:19

Så mycket intressant info , bara man har intresse o tiden , viljan .. Denna bok är en av många jag vill ha ( ska beställa) .

Varför? Jo för allt som har med hästens beteende mm är ett stort intresse för mig. Man kan inte lära nog!
KramC

Av Cicci & Ebbe - 4 mars 2013 20:09

Saftigt och luftigt inuti och med frasig skorpa


Ingredienser

25 gram jäst (0,5 paket)
3.5 dl vatten (behöver inte värmas)
1 dl grahamsmjöl
5.5 dl vetemjöl, gärna special
1 tsk salt
1 st morot, 100 - 150 gram
grahamsmjöl till utbakningen
1 nypa flingsalt
Instruktioner

1. Riv morötterna fint.

2. Rör ut jästen med lite av vattnet, häll på resten och arbeta samman med mjölet. Arbeta för hand i 10 minuter eller (bättre) i maskin 7-8 minuter.

3. Häll i salt och den rivna moroten och arbeta 4-5 minuter till.

4. Täck med plast och låt jäsa i minst två timmar, gärna längre. Om du sätter degen på kvällen kan den jäsa i svalt utrymme över natten.

5. Lägg bakplåtspapper på en plåt och strö ett rejält lager grahamsmjöl över hela. Ös försiktigt upp degen (den SKA vara mycket kladdig!) och forma med hjälp av mjölet en avlång limpa. Knåda inte utan handskas försiktigt med den. Lägg duk över.

6. Sätt ugnen på 275 grader. När den är varm har brödet jäst färdigt. Strö lite flingsalt över och sätt in plåten i ugnen. Sätt gärna en skål vatten i botten av ugnen för frasigare yta på brödet.

7. Efter 10 minuter ska du sänka värmen till drygt 150 grader och grädda vidare i ca 50 minuter.

8. Om du bakar ut degen till bullar så sätt ugnen på knappt 250 grader och grädda ca 15 minuter.

Av Cicci & Ebbe - 4 mars 2013 19:38

Kanske kan de senaste inläggen göra en suddig bild klarare?

I vår kommer jag tex arbeta med Pippi mer med just detta att gå efter tryck/ tyngd . Hon svarar bra men rider henne just nu med tygel mot hals för att hon ska förstå kommande ... Lägger tygeln mot o hon svarar ganska snabbt :)
Kanske har legat lite lat med vissa bitar som tex utrymme , vi går sida vid sida men mig stör det inte . :) brukar tänka som så - varför ska jag självutnämna mig som ledare? Ne då delar vi på platsen :P.
Ska kika vidare efter lite nyttigt o kul för oss att inviga våren med :D

Sånt som passar oss .... Gynnar oss ...
Skulle vilja åka med henne på en kurs av något kul :) finns så mycket mer vi kan göra för att komma varann närmare :)
Respekt !!
KramC

Av Cicci & Ebbe - 4 mars 2013 19:24

Westernridning är en ridteknik där häst och människa samverkar avslappnat. Ridstilen har sin grund i Vilda västerns cowboys i Amerika under 1700- och 1800-talet. Man tar fasta på att hästen är ett flyktdjur som ser människan som ett rovdjur och därför är det hästens villkor som huvudsakligen gäller. I westernridning ingår flera olika grenar och moment, där hästen och ryttaren ska samarbeta.

Teknik:

Inom westernridning strävar man efter att låta hästen göra egna val och kunna arbeta självständigt eller styras med små medel.

Det viktigaste medlet ryttaren har är kroppsvikten. Förflyttar ryttaren tyngdpunkten mot vänster önskar han eller hon att hästen går åt höger. En tung sits betyder stopp.

I motsats till klassisk ridning används bettet sällan eller aldrig för att styra hästen. På en tränad häst med en tränad ryttare används bara en tygel som dessutom kan sitta utan bett en bit ovanför näsbenet.

Av Cicci & Ebbe - 4 mars 2013 18:30

Så denna dagen med snart till ända!

Blev en dag med syrran , hennes snubbe o Naddis . Tog o promenerade idag ( bilderna , går o håller om min vän ) . Hade ett snack vi tjejer emellan om rätt o fel :P.

Hon sa att Hon gillar mig precis som jag e ;) , ja Pippi alltså :D
Våra vänner börjar släppa päls som attan men ändå ska det inte bli varmare än säger de som vet :O men idag hörde jag gäss eller om det va tranor o ännu mer fågelkvitter !!

Bjöd lilla familjen på middag idag men kock fick gubben va :) . Jag bestämde linsgryta ( indisk) Udda men gott när man vande sig vid smaken med all mynta mm. Man får inte va feg inte :P.
Det va trevligt att ha de här över dagen :) .
Nu är de lämnade hemma så här sitter jag i bilen o suger åt mig av värmen medans gubben fodrar vännerna .
Jhon har blivit tuff minsann må jag säga då jag sitter här o studerar dem.

Snart in då , fixa lite dipp o bänka arslet framför en film :) . Först en dusch så klart .... I morgon ska jag nog ge mig på o baka - morotsbröd !!! :P
KramC

Av Cicci & Ebbe - 4 mars 2013 18:01

Crème o syrran
KramC

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards