bonnaliv

Direktlänk till inlägg 28 november 2012

Det va då o nu är NU

Av Cicci & Ebbe - 28 november 2012 18:36

För de första så vill jag säga att kostnaden för att ha hästar inte bekommer oss utan det e kostnaden för att det finns hästar "bara för att ha" är känslan :/ . Gillar inte alls hur man blir tagen på allvar alltså... Känns som vår önskan inte hörs VARJE gång man framför den.... Tröttsamt , ledsamt o förbannat irriterande i längden.

Tänkte jag skulle "prata" lite Pippi Då jag kom o tänka på henne när jag lästa Mariannes inlägg då hon tog bort sin vän :(. Mina tårar ... Jag försökte hålla dem men ju mer jag läste , ju mer rann de :P ( kan tänka mig va tårar som kom då hon valde att berätta om det ) . Pippi är en sån sk en på miljonen ... Måste va ! Som jag sökte , hade på prov , foder , köpte en som jag senare gav bort ... Letade!! Trodde väll aldrig att just DEN fanns som man passar totalt med . Den som läser en som en bok o låter en lära sig det samma. Jag när jag började med Pippi så va min första "milstolpe" att lära mig förstå henne i ridningen , vilket hon lät mig snabbt göra o på den tiden kände hon av mig :) . Som när vi började trava så travade hon aldrig nedför hahah... Hon kände att jag inte riktigt hade koll på det i lutningen :P Smart tjej! Idag kvittar backar i traven men de större väljer jag att vi tar i skritt :D för hennes skull ( har jag intalat mig) När vi nu kommit till att hon lärt sig lyssna bra på tygel o kropp så har vi börjat lära känna varann i galoppen. Inte längre sträckor utan vi tar det när vi båda känner för det. Jag känner det på henne o tvärt om :) där känner hon med om jag håller på att " tappa fotfästet" så drar hon ner tempot :). En Gång blev hon rädd för något i skogskanten när vi hade lite fart o hon kände att jag höll på att tappa kollen totalt , då tog hon över o "parerade" mig klockrent . Ibland har man känslan av att va EN... Hahah... Nu ljög jag ... Varje gång på hennes rygg känns det som EN . Från att nu gå på western så har hon visat mig att jag även får styra med rösten så aaaa vi har kommit långt :P. Nu kan jag rida henne med kropp , tygel o via ord som galopp , trav , lite snabbare kan vi , stanna , lugn tjejen ( så saktar hon ner ) . Har många gånger hört att hästar inte förstår va man säger men jag vägrar tro på det . För va jag inte hört är att hon tidigare är LÄRD att orden betyder vissa saker ? ( ulle) Jag märker att hon lyssnar ... Hon har full koll på MIG som ryttare o alltid uppmärksam . Jaha .... Vart skulle jag komma med detta nu då? Hahaha... Tror jag tappa tråden o gled över På annat men ... Den dagen jag skulle se att hon nr dårligt , har ont så skulle mitt hjärta spricka . Skulle jag veta att hon skulle lida av något som inte går att bota så hade nog även jag tagit det hårda valet att låta henne vandra vidare men jag skulle veta att jag ALDRIG skulle finna en som henne igen! Hon är inte utbytbar :/ o ingen skulle kunna ta hennes plats hos mig som hon tagit - ALDRIG! Skulle nog välja att leva vidare utan häst OM inte jag hade ett föl efter HENNE. En del kvar av henne! Bara tanken gör ont!
Varje dag med henne så lägger hon sitt huvud mot mig , kommer nära på ett sätt som är svårt att säga . Ögonkontakt ... Har ni fått det någon gång ?? Då man riktigt blir ståendes o allt annat omkring försvinner ... Jag har sett hennes vackra inre , fått träffa HENNE ... Aldrig tidigare hänt mig o vi har några hästar som man bara får komma inpå som ägare o ytligt men aldrig "djupare" . Pippi är för mig något helt otroligt , min bästa vän ... En del av mig!
Jag är världens lyckligaste som träffade henne o ska jag va sån så tror jag att ödet ibland kan va förutbestämt för hur gärna man ville med tidigare försök till häst , hur många man än försökte lära känna o fastna för så finns det nog en speciell för alla någon stans där ute... En man aldrig kommer sälja vidare eller lämna bort , aldrig svika utan man är villig att leva med .
Hahaha ... Låter som jag skriver om kärleken men så kanske det e ... Pippi älskar jag som min dotter , gubben , syskon , familj.... Ja ni vet :D
Hahah... Va blev detta nu då? Kan fortsätta i evigheter o tala om min vän men nu vakas middag så jag bjuder er på en av mina favvo bilder
Kram C

 
 
Ingen bild

ulrika

28 november 2012 21:20

Å vad fint du skriver! Jag kan säga om och om igen att jag är så glad att jag hittade din annons!

Hon är, vad jag förstått, väldigt mycket marktränad som unghäst, löslongerad och även longerad på töm, så ja, hon förstår de vanligaste orden eller vad man ska säga. Hon är den mest responsiva jag hanterat vad det gäller att hantera från både marken och i sadeln.

 
marianne

marianne

29 november 2012 09:02

Jag är säker på att det är hästen som väljer oss men vi tror det är vi som väljer dom. Första gången jag såg Ava i hagen en bit bort sa jag direkt att "där är min häst" jag visste inte ett dugg om henne visste inte ens om hon var till salu.

Jag tror oxå att du har fått Pippi att visa sina fina sidor, och när den dagen kommer så blir du vald av en annan klok häst som tar dej till sitt hjärta och visar SINA fina sidor.....med den erfarenheten jag har nu så är jag nästan säker faktisk, men jag är ju lite knäpp förstås ;)

Om du undrar vad som hände mer än det jag berättat så kan jag säga att jag kroppstemperaturen var ca 32 grder när jag kom till sjukan, dom röntgade skallen och nacken och sen tjatade jag mej hem, egentligen skulle jag väl legat kvar, men jag var ju inte ensam hemma och hade passning, en vecka senare satt jag i sadeln igen :-p

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

29 november 2012 11:01

Ja så kan det också va :) Varför tänker man inte på det :P.

Ha du ... Måste säga att du e lite "galen" :P hahahaha... Utan att mena illa :D
Efter en sån grej så skulle iallafall inte jag ( tror jag) sätta mig så snabbt i sadeln :)
Kram C

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards