bonnaliv

Direktlänk till inlägg 16 november 2012

I din box

Av Cicci & Ebbe - 16 november 2012 12:16

Tjenixen !
Rostar mackor för fullt till min nyligen hemkomna lilla :) . Trött o hungrig !
Va ute o mockade stallet , HELA boxarna o började då fundera över ett samtal jag hade med Lena igår ... Detta med olika sätt att ströa o hålla boxen ren. Vi har provat halm o spån , blandat ... Måste säga att jag avskyr halm i boxen men det ser mysigare ut , mjukare. Minus är att halmen inte håller boxen torr o ströat med spån under gör jobbet dubbelt o det är tungt . Spån är favoriten , lätt att hålla rent o uppsugningen är väll helt okey. Detta med torvströ vet jag inte :/ men Lena hade tidigare använt sig av det , blandat med spån !! Låter bra så långt men nu kommer det som förbryllar min skalle ( ni får gärna förklara det hela med en kommentar ) . Bädd ... Ja visst o ta bort det värsta o fylla på vid behov men att hacka Bajset o gömma ner? Vitsen? Enligt lag när det gäller djurhållningen så ska utrymmen som boxar hållas RENA o detta måste va allt annat än rent? Sova på Bajset?! Alltså jag fattar inte detta ! När jag har ströat med spån så tar jag bort så fort jag ser något , även det som är nerkissat :) , fyller på om det behövs men alltså då nästa sak... Att tömma hela boxen vid våren? Va!!?? Ska man inte tömma de ? Det gör jag iallafall en gång i veckan helt just för att hålla rent, ibland oftare men det är helt beroende på hur mycket de skitat ner under natten inne . Skulle gärna vilja bli klokare i just denna frågan . Lagen säger att boxen ska hållas ren men en del kan ströa o bädda med skiten i botten ? Säkert ifiotförklarar jag mig men må så va då :D . En lösdrift vet jag att man tömmer vid vår o ströat över i lager för just va det ger - skiten då... Värmen men även där skulle jag vilja ha en boxfunktion ! Känslan av rena utrymmen i den mån man kan hålla det beroende på årstider o faktiskt detta med att det är levande djur man handhar ... Rent HELT går inte hålla ! Hur ser din box ut? Hur tänker du gällande detta? Jag är ganska vilsen i allt dubbelmoral . ( menat lagen )
Kram C

 
 
Ingen bild

ulrika

16 november 2012 13:16

Du kan ha permanentbädd där du kalkar boxen innan du lägger på torv och spån, kisset bildar då värme och det kan bli jättebra, men det måste hållas efter så det inte blir för blött för då gör det ingen nytta. Bajset ska alltid ut efter vad jag lärt mig.

Sen kan man ha halvbädd om man vet att hästen gör ifrån sig på samma ställe hela tiden, då behöver man ju bara ta ut allt där det kissas och bajsas :=) Jag vände alltid spånet och ströade nytt en gång i veckan. Jag har använt både spån, torv, torv och spånmix och halmpellets. Halmpellets var absolut bäst men också dyrast. Varje vår tömde jag boxen så betongen fick lufta eller vad man ska säga, då var det ju ändå bete :=)

Cicci & Ebbe

16 november 2012 13:49

Hahaha tack !!
Nu hänger jag med lite bättre :D
Kram C

 
Marianne

Marianne

17 november 2012 19:00

brigade hade alltid bädd i mitt stall, han gillade inte att ha skitit så han trampade sönder å grävde ner allt :)) bädden gjorde det varmare och dessutom mjukare att ligga på, jag kalkade först men tog alltid bort allt kiss, när hon var inhyrd å han trampat runt spånet i boxen låg han på betongen :(hän fick sår på hasen å var alltid öm efter det.
Ava är så renlig att det blir jobbigt att göra
bädd till, hon gör en fin hög på samma ställe varje natt :)

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

17 november 2012 22:41

Hahah kul att du dela med dig :)
Härligt o höra att man kan ströa efter hästen . Stackars .... Sår. :( ne då skulle jag bytt med Pippi o gett henne min säng ;).
Pippi gjorde med sitt i ett hörn i början men nu kan det va lite var som ibland :O o jag hade ju haft tanken på att göra en bädd med halm på ena sidan fast det är nog uteslutet nu :( . Spån passar oss båda bra o båda är nöjda :)
Ja detta med bädd som inlägget handlar om är nog inget för mig Hahaha.. O grejen att ens ha det går inte då vi har trägolv i boxarna.
Kram C

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards