bonnaliv

Alla inlägg den 13 september 2016

Av Cicci & Ebbe - 13 september 2016 23:10

Idag är jag lite gladare , va på kss om blodsjukan jag har o det ser ut som jag ska få behandling för den (ÄNTLIGEN ) Denna väntan o som jag o min läkare tjatat . Kostar iofs 150 000 för en kur på 14 dagar o de har fokuserat på de som haft graderna värre på skalan.... men nu är min tur kommen :D
Nu väntar jag på kallelsen för att göra leverbiopsi :/ . Fick välja på nålen i Skövde in i kroppen o ta en bit av levern eller ultraljud i Göteborg .....
jag valde

Japp ... den värsta ! Men har man inte tiden att åka så långt o inte kan lämna gård i djur så länge så ..
Lika så känner jag att vi vill åka så lite som går med tanke på hur mycket åkande det ändå blir framöver .
JAG ÄR GLAD .... ÄNDÅ! (trotts vad som väntar mig)

Idag har jag fotograferat hönsen ute .
Idag va första gången de vågade närma sig när jag satt på huk o några va tillslut nästan i knät på mig:D

Denna sista på sne är hönan som rusade på bilden, ras vet i attan men tror hon är den grönvärpande

Ruggigt ugglan Agda men den bara baken ;)
Den är nu mera lillans höna då hon fastande för henne. Hon är dvärghöna som den ljusa högst upp.

Denna höna är allt annat än vacker o hon har (nu minns jag inte vad det heter) en röd "påse" hängande på bröstet. Hur masserar man det så det kommer ut UTAN ATT KVÄVA HENNE ?! :S

Måste bjuda på en bild av tuppen vi fick med också :)
Fick lite bilder ändå o jag har ingen aning va de är förutom dvärg o många av de islands . Någon annan med tränat öga? Ja våra stora ljusa är ju våran sussex blandisar men det ser man ju en av med putte höst upp !

Bjuda på bild av emriki o en pippi med:)

Mamma fick åka med hem idag från sjukhuset när vi ändå va där o nu hoppas jag/vi att hennes behandling ska ge mer o bättre värkan så hon får lättare framöver.
Snart rullar det av med pappa mot Borås igen för att va inne 2 dagar o hem andra dagen över helg för att komma tillbaka måndagen efter.... typiskt sjukhus va o välja det krångligare än o börja på en måndag då de inte får bo på hotellet över helgen...

Det ska inte va för enkelt helt klart....
KramC

Av Cicci & Ebbe - 13 september 2016 00:08

God kväll...
Var tar timmarna vägen? Har jag en tim-tjuv i närheten? Tycker man hinner inte knappt gå upp o börja med alla sysslor o måsten innan det är dags för middag o strax efter det något för kvällen o sova :/ .

Idag hittade vi en av hönorna gömd i en annan del av uthuset , där Poppe o ting hade sina extra boxar som vi byggde . Hon ligger o ruvar på

En hel hög med ägg ! Vi blev självkart glada men glädjen försvann när mörkret kom o det va dags o räkna alla höns o stänga. Där inne hos de andra sov även hon :S då är det väll kört med äggen i andra änden av uthuset . De klarar väll inte en natt utan att hon ligger o håller de varma?
Får nog ta med mig en ägglåda o plocka in de till kylen?
Trist ..... hade hoppats att hon skulle ruva fram kycklingar.
Jag behöver förresten ett råd :) av någon kunnig . Hur ska man få de lägga ägg inne i deras o inte på andra ställen? Finns det något knep att fixa deras reden så de finner de mer intressanta o tilltalande . Jo vi har en höna (islands) där inne med som låg på 3 ägg men hur det går med hennes ruvande har jag inte haft så full koll på . Ska se över det i morgon om hon ligger där eller om äggen är kalla . Tror till o med att ett av de 3 äggen var efter en dvärghöna :D
Lägger de ägg o ruvar varandras? Eller smyger de dit o lägger .... tror Marianne har svaren på mina frågor :P
Allt känns så nytt o då mitt minne sviker så minns jag inte allt jag läste om höns då vi hade för några år sen . Kan tacka stressen för mitt problem med minnet :/ !!

Detta med stress går hand i hand med muskel o ledvärk o det i sin tur gör att man blir ännu mer stressad o ljus/ljudkänslig mm bläää.....
jag avskyr detta!!!

Tillbaka till hönsen :)
De har 16 reden där inne ( mer ska fixas ) , halmade är de med o jag tänkte att jag skulle ge de känslan av att de ligger gömda med att ha extra halm som hänger ner från redena över redenas öppning under o halm på "taket" av de som också hänger ner över kanten o täcker de övre lite . Ja halmen högst upp är nog roligare för de o sprätta ner som det ser ut men är jag ute helt o seglar nu i mitt tänkande i o försöka fånga deras intressen till de på det sättet ???? Jag vet inte men jag tänkte väll att de skulle gilla o gömma sig där o deras ägg :) .
I hörnen längst in av hönshuset ser det ut som någon höna har börjat inreda med fjädrar eget litet rede eller sovplats . Kan det va så eller är det bara som det ser ut? Tyvärr ingen bild men antar man kan tänka sig ändå hur det ser ut . Spån som det är på golvet o hörnen längst in som små bäddar av dun. :D

Jag hoppas på att lyckas fånga någon hönas intresse av att vilja ruva fram kycklingar ....


Hoppas kan man ...
Kram C

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards