bonnaliv

Direktlänk till inlägg 13 september 2016

Vi pratar om Hönepönorna

Av Cicci & Ebbe - 13 september 2016 00:08

God kväll...
Var tar timmarna vägen? Har jag en tim-tjuv i närheten? Tycker man hinner inte knappt gå upp o börja med alla sysslor o måsten innan det är dags för middag o strax efter det något för kvällen o sova :/ .

Idag hittade vi en av hönorna gömd i en annan del av uthuset , där Poppe o ting hade sina extra boxar som vi byggde . Hon ligger o ruvar på

En hel hög med ägg ! Vi blev självkart glada men glädjen försvann när mörkret kom o det va dags o räkna alla höns o stänga. Där inne hos de andra sov även hon :S då är det väll kört med äggen i andra änden av uthuset . De klarar väll inte en natt utan att hon ligger o håller de varma?
Får nog ta med mig en ägglåda o plocka in de till kylen?
Trist ..... hade hoppats att hon skulle ruva fram kycklingar.
Jag behöver förresten ett råd :) av någon kunnig . Hur ska man få de lägga ägg inne i deras o inte på andra ställen? Finns det något knep att fixa deras reden så de finner de mer intressanta o tilltalande . Jo vi har en höna (islands) där inne med som låg på 3 ägg men hur det går med hennes ruvande har jag inte haft så full koll på . Ska se över det i morgon om hon ligger där eller om äggen är kalla . Tror till o med att ett av de 3 äggen var efter en dvärghöna :D
Lägger de ägg o ruvar varandras? Eller smyger de dit o lägger .... tror Marianne har svaren på mina frågor :P
Allt känns så nytt o då mitt minne sviker så minns jag inte allt jag läste om höns då vi hade för några år sen . Kan tacka stressen för mitt problem med minnet :/ !!

Detta med stress går hand i hand med muskel o ledvärk o det i sin tur gör att man blir ännu mer stressad o ljus/ljudkänslig mm bläää.....
jag avskyr detta!!!

Tillbaka till hönsen :)
De har 16 reden där inne ( mer ska fixas ) , halmade är de med o jag tänkte att jag skulle ge de känslan av att de ligger gömda med att ha extra halm som hänger ner från redena över redenas öppning under o halm på "taket" av de som också hänger ner över kanten o täcker de övre lite . Ja halmen högst upp är nog roligare för de o sprätta ner som det ser ut men är jag ute helt o seglar nu i mitt tänkande i o försöka fånga deras intressen till de på det sättet ???? Jag vet inte men jag tänkte väll att de skulle gilla o gömma sig där o deras ägg :) .
I hörnen längst in av hönshuset ser det ut som någon höna har börjat inreda med fjädrar eget litet rede eller sovplats . Kan det va så eller är det bara som det ser ut? Tyvärr ingen bild men antar man kan tänka sig ändå hur det ser ut . Spån som det är på golvet o hörnen längst in som små bäddar av dun. :D

Jag hoppas på att lyckas fånga någon hönas intresse av att vilja ruva fram kycklingar ....


Hoppas kan man ...
Kram C

 
 
marianne

marianne

13 september 2016 08:33

Om du lägger några redägg i deras reden, blir de lockade att värpa där, du kan hålla de instängda halva dagen först och se om du får äggen inne, om inte så håll de instängda ett hela dagen.
Ja, de värper där någon ruvar, så när någon lägger sej, bör du märka äggen med en blyertspenna så du kan plocka bort nytillkomna, du får lyfta av hönan eller passa när hon går av, för de gör de en stund varje dag.
De ägg du hittade ute är nog väldigt olika ålder på, det ser många ut, men visst kan de gå av en natt eller dag precis i början av ruvningen...innan de har bestämt sej "på riktigt" men det är inte ovanligt att de ligger platt någon vecka och sen tröttnar. Gör vattenprovet på de ägg du hittade, man vill ju inte öppna ett kokt ägg och hitta början till en kyckling....urk.

Ni behöver inte ha så himla många redena, vi har tre till våra drygt 20 stycken, nyligen la jag desdutom in en fälg med lite halm i och nu har de börjat värpa där :) ute på sin gård ligger också ett däck, men där har jag inte hittat några ägg, jag vet att vissa sätter in kattburar som reden. Men fota dina redena, de låter som de skulle passa fint. Nu är jag ingen hönsexpert, men jag svarar efter mina erfarenheter och hoppas du får någon hjälp av det.
Vad är det för ras på den svarta hönan? Bohushöns? Vad har du mer för ras, med tanke på de turkosa äggen....

Islandshönor sägs vara ruvvilliga, men ingen av mina tre vill ruva. Jag tror att de gamla lantraserna är mest ruvvilliga.

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

13 september 2016 22:44

Nu har jag läst din kommentar flera gånger under dagen :)
Ägg ligger kvar där inne i 2 reden . Mja vi har ju inte haft de nya hönsen så länge så äldsta ägget kan kanske va från dagen efter (om de började så tidigt redan) . De hönor vi har sen innan har inte börjat värpa än ...

Hönan vet jag inte vad hon är :/ antar att hon kan va blandning o nog är den som lägger de gröna . Kommer ett inlägg med lite bilder på hönsen :)
Ska försöka komma ihåg att ta kort där ute :D
PS) det med däck va en bra idé, det ska jag nog lägga in i hönshuset med halm :P

KramC

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards