bonnaliv

Direktlänk till inlägg 13 september 2016

Äntligen behandling för min del o lite höns med

Av Cicci & Ebbe - 13 september 2016 23:10

Idag är jag lite gladare , va på kss om blodsjukan jag har o det ser ut som jag ska få behandling för den (ÄNTLIGEN ) Denna väntan o som jag o min läkare tjatat . Kostar iofs 150 000 för en kur på 14 dagar o de har fokuserat på de som haft graderna värre på skalan.... men nu är min tur kommen :D
Nu väntar jag på kallelsen för att göra leverbiopsi :/ . Fick välja på nålen i Skövde in i kroppen o ta en bit av levern eller ultraljud i Göteborg .....
jag valde

Japp ... den värsta ! Men har man inte tiden att åka så långt o inte kan lämna gård i djur så länge så ..
Lika så känner jag att vi vill åka så lite som går med tanke på hur mycket åkande det ändå blir framöver .
JAG ÄR GLAD .... ÄNDÅ! (trotts vad som väntar mig)

Idag har jag fotograferat hönsen ute .
Idag va första gången de vågade närma sig när jag satt på huk o några va tillslut nästan i knät på mig:D

Denna sista på sne är hönan som rusade på bilden, ras vet i attan men tror hon är den grönvärpande

Ruggigt ugglan Agda men den bara baken ;)
Den är nu mera lillans höna då hon fastande för henne. Hon är dvärghöna som den ljusa högst upp.

Denna höna är allt annat än vacker o hon har (nu minns jag inte vad det heter) en röd "påse" hängande på bröstet. Hur masserar man det så det kommer ut UTAN ATT KVÄVA HENNE ?! :S

Måste bjuda på en bild av tuppen vi fick med också :)
Fick lite bilder ändå o jag har ingen aning va de är förutom dvärg o många av de islands . Någon annan med tränat öga? Ja våra stora ljusa är ju våran sussex blandisar men det ser man ju en av med putte höst upp !

Bjuda på bild av emriki o en pippi med:)

Mamma fick åka med hem idag från sjukhuset när vi ändå va där o nu hoppas jag/vi att hennes behandling ska ge mer o bättre värkan så hon får lättare framöver.
Snart rullar det av med pappa mot Borås igen för att va inne 2 dagar o hem andra dagen över helg för att komma tillbaka måndagen efter.... typiskt sjukhus va o välja det krångligare än o börja på en måndag då de inte får bo på hotellet över helgen...

Det ska inte va för enkelt helt klart....
KramC

 
 
Marianne

Marianne

14 september 2016 21:17

Jag tror att den vita fluffiga är orpington eller kochin, lillans vet jag inte men kul med en frisserad, som det heter.Den med "påsen" (vet inte vad du menar) är nog en blommehöna som ryggar, den ljusa bakom henne har benkvalster, de andra har troligen också det, då de sprider sej mellan hönorna.Det gör ont och kan bli riktigt riktigt illa om de inte behandlas. Det finns olika sätt men jag brukar använda vanlig matolja, antingen doppar jag benen, penslar eller sprayar med blomspruta, se till att de kommer in ordentligt. Du kan använda skillingaryds hästarna eller vaselin också....fett är det som gäller iallafall...så kvalster kvävs, giftiga alternativ är tenutex eller de man använder på hund mot fästingar...
Upprepa ett par gånger med 6-8 dagars mellanrum. Jag har en blomspruta med olja i hönshuset så när jag räknar in de på kvällen sprayar jag på de med kvalster med jämna mellanrum.

Du bör också spraya/pensla på sittpinnarna, men gör det på morgonen så de inte är halkar av när de ska sova...hehe

Ser inte den hönan som ruvade, så bra men är det inte Island? Har den pytteliten kam? Eller svart?

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

14 september 2016 21:48

:) hon med påsen , menar krävan , det hänger som en röd påse strax nedanför bildens kant . (Den kom inte med)

Benkvalster? Va hur ser du det ? Huuaa men de låter en inte komma nära :S vet inte hur jag ska lyckas spraya men är klart jag ska ta o köpa en sprayflaska o fylla med olja o göra så gott jag kan.

Ruvande hönan har en liten kam ja :)
KramC

 
Marianne

Marianne

15 september 2016 10:16

Benen ska vara släta, här har hornplattorna rest sej och är fullt med kvalsters avföring, det gråvita lite kalkaktiga, kallas också kalken. Det lättaste är när de nattat sej och har mörkt, ha pannlampa så du ser, sen kan du nog ta de över ryggen och lägg under ens armen och spraya med andra handen, men lite varning.. .Ha inga fina kläder på för oljan hamnar ofta på andra ställen..

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

15 september 2016 13:37

Japp , gubben höll med... så vi ska ta o fixa det :)
Tack för att du va så uppmärksam på det för vi hade helt missat . Har kollat nu o bara några har ben som ser ut så men vi tar o sprayar de alla .
Morgonen för oss skulle bli bra o ta det, då hjälps vi åt o efter sprayning är det bara o släppa ut en efter en :D

KramC

 
Marianne

Marianne

15 september 2016 20:20

Skönt att det bara är några som har det, men jag tycker ni gör rätt som ger till alla, sen tycker jag du kan köpa stallosan eller kiselgur och strö lite i redena...det håller annan ohyra borta. Men jag känner spontant att frigående höns har mindre risk för löss och sånt

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

15 september 2016 22:37

Ok ska kika på det med :)
Tack för tipset
KramC

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards