bonnaliv

Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Det blev av , whiiiihaaaa

Av Cicci & Ebbe - 12 maj 2013 17:55

 
 
marianne

marianne

12 maj 2013 18:32

Mina ällingar hade ju sin mamma och dom var kläckta ute, faktiskt under vår trapp :)
Skulle jag ha som du, föräldralösa små dunbollar, så skulle jag göra en liten gård, i anslutning så att dom kan gå in under värmelampan när dom vill/behöver, så skulle jag ha dom där ettpar månader, dom är ju lätta byten. Jag skulle nog gjort det ganska tidigt, men jag vet ju inte om det är det rätta sättet. Jag har ingen lampa, men en "kycklingmamma" vet inte hur jag ska beskriva, men som ett litet tak på ben, man kan ändra höjd/värme på, värmen kommer uppifrån precis som från en mamma som värmer....äh jag får fota och visa, eller du kan kolla på nåt ställe där dom säljer hönsgrejer.
Har dom tappat dunet och börjat få fjädrar? Hur stora/gamla är dom nu? vi har ett ett rede med 7 ägg nu, det kommer ett nytt varje natt :)
När dom kläcks så får dom gå ut och in som dom vill, men jag håller grinden stängd så dom kommer bara till sin egen lilla gård. beroende på hur många dom blir och hur kaxiga dom är så bestämmer jag sen när dom ska få utforska hela osdal :)

Jag tänkte på dina höns; jag har ju sett såna på utställningar, dom är tuffa, men jag vill ha en mer tålig ras som jag kan ha fria ute året om. JAg hoppas du kan få fram några i kläckmaskinen, har ni köpt eller byggt en själva? Har du tagit fram kycklingar förut i en så´n? Vi har tagit fram massor av kycklingar i vår, det jobbiga tycker jag är att hålla fuktien den sista veckan och sen att lära de små äta och dricka och att de gamla kan vara lite elaka....så vi har dom åtskilda flera månader. Vill ju inte att de små ska bli sönderhackade :(

http://marremams.blogg.se

Cicci & Ebbe

12 maj 2013 20:09

Ja man kanske ska bygga en liten gård för de med hus med lampa i taket?! Frågan är bara var o hur för bästa läge.
Ja den där "kycklingmamman" måste du ta bild på för den lät intressant :) De är i olika åldrar alla 3 :/ 7 veckor är nog den största , o sen 5 veckor o den minsta kanske 2 :/ . De samlade bara ihop de o la ner i lådan o då va de minsta 5 dagar .

fasen va KUL :) , blir några små då :P haha...

När det gäller hönsen :)
Vi ska köpa en maskin (igen) , hade en det va egen uppfödning - Ludde (tuppen om du såg honom?)
Lyckades bara få en av 24 :S ... Men va så mycket med vatten , värme mm så va det ju ändå första gången :)
Tyckte det med att lära äta o dricka kom av sig självt , ja nog hade man ströbrödsblandningen på fingertoppen o mata men det va inte länge vi fick hålla på så :D innan han åt själv o drack ....
Ja det är ju det med hela grejen ... Hur elaka de kan va mot de små :(
KramC

 
Ingen bild

marianne

12 maj 2013 20:35

Det är ju viktigt hur man förfar med ägg i maskin, fuktighet, värme, att dom vänds viss tid å inte rörs alls viss tid, lite mycket att hålla koll på men nu går allt på rutin här :))
Vi knackar med fingertopp i maten och vattnet, dom härmas direkt å sen vet dom hur dom hittar mat, bara att picka med näbbarna hihi...
ja jag ska fota "mamman" å lägga ut....blir inte i dag då jag är klar ute nu.

Cicci & Ebbe

12 maj 2013 22:09

Ja visst Det är en massa :)
Vi hade en helautomatisk när det gällde vändningen men allt annat va rena röran att hålla ordning på , ena stunden för kallt , andra för fuktikt , tredje för varmt o för lite fukt ... Det är en massa o göra för något så litet ;)
Kram C

 
Emelie

Emelie

12 maj 2013 22:13

Ooohhh vad härligt att de blev lite kul med pållarna, underbara bilder :-)

Ser ut som att solen besökte er oxå lite under dagens gång ;-)

Kram Emelie

http://www.fullblodenicentrum.bloggplatsen.se

Cicci & Ebbe

12 maj 2013 22:14

Ja det blev allt en del kul :)
Ja solen va med oss ganska mycket faktiskt :D o det tackar vi för .
KramC

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Ovido - Quiz & Flashcards