bonnaliv

Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Tamråtta...

Av Cicci & Ebbe - 17 februari 2013 20:53

En tamråtta (Rattus norvegicus domesticus eller mer korrekt Rattus norvegicus forma domestica) är en domesticerad form av brunråtta som används som försöksdjur och sällskapsdjur; den är en genom hundratals generationer förändrad variant av den vilda brunråttan. Tamråttan har sitt ursprung som mål för blodsport i 1700- och 1800-talets Europa. Speciellt uppfödda som husdjur sedan dess finns tamråttor nu i en mängd olika färger och pälstyper. Tamråttor säljs ofta i djuraffärer för cirka 80-150 kr per styck och av uppfödare för cirka 150-300 kr per styck. Alla råttor som saluförs i djuraffärer är tama brunråttor, eftersom det inte finns några domesticerade svartråttor i Sverige.

Tamråttor skiljer sig fysiologiskt och psykologiskt från sina vilda släktingar och innebär ingen större hälsorisk än andra vanliga husdjur. Till exempel anses inte tamråttor som ett pesthot, trots att exponering av vilda råttstammar skulle kunna införa patogener, såsom salmonella, i hemmet. Tamråttor upplever andra hälsorisker än sina vilda artfränder, och som ett resultat är risken mindre att de drabbas av samma sjukdomar som vilda råttor.

I Sverige organiserar sig råttintresserade främst i Svenska Råttsällskapet (SRS).

Eftersom tamråttan liksom sin vilda motsvarighet är ett utpräglat flockdjur skall man alltid hålla minst två tillsammans, lämpligen av samma kön. Tamråttor lever vanligen i två till tre år, men rekordet ligger på strax över sju år.


Jaha då är man i tankar om en mysig vän att slappa i soffan med :) , att ha sittandes på axeln :P .
Saknar det har jag kommit fram till , jag som älskar dessa "avskyvärda" djur med kal svans o vassa tänder ;)

Plan om en till familjemedlem :D
KramC

 
 
marianne

marianne

17 februari 2013 22:54

Dom är mysiga om dom blir riktigt tama, men jag skulle hellre ha en kungspyton att leka med.
Har du haft råttor förr?

http://marresmams.blogg.se

Cicci & Ebbe

17 februari 2013 23:02

Kungspyton har jag haft o några till :) ja råttor ja :P hade ett par som alltid sprang lösa i lägenheten men kom när jag knacka i golvet o när jag klappa på soffan så skutta de upp o kolla på tv med mig :D

Drar ner på djur inne som "tar plats" men en bur är inte samma jobb som med hundar o katter .
KramC

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cicci & Ebbe - 17 maj 2017 01:50

Å nej Varför sova bort livet? ;) här är man vaken o kl börjar gå mot 02 . Har inte varit så flitig på bloggen som jag hade velat , tyvärr. Vet inte va som finns o skriva som vanligt när jag väl ska till o få ner några ord heller :P Kan ju ...

Av Cicci & Ebbe - 9 maj 2017 21:43

Hej o hå.... Vår vardag är under prov då gubben har nytt jobb , skift . Det är mycket att anpassa o tänka på när man bor så här o speciellt då jag fortfarande inte tagit tag i mitt körkort :S Han ska vänja sig med tiderna o vi ska få allt att p...

Av Cicci & Ebbe - 8 maj 2017 08:19

Dagarna drar förbi .... Har inte haft en tanke på bloggen när orken funnits att sätta sig o skriva lite :/ . Emriki får sin medicin 5 dagar o 10 dagar . Han tar det så snällt , lunkar fram . Uppenbart är att något skrämmer honom i hagen då han ...

Av Cicci & Ebbe - 3 maj 2017 23:52

Jaha bloggen va som bortglömd mitt upp i allt ruvande mm :P Ne men allvarligt! Detta kan inte hända igen , att någon ger sig på våra djur?! Skulle ju inte va första gången o nog heller inte sista i detta sjuka samhälle men nu får det väll ändå ...

Av Cicci & Ebbe - 24 april 2017 14:48

God dag!!! Denna dag va planerad så gott som in i det minsta o vi stod bara o väntade på att kl skulle bli 17'00 . Hem kommer lillan från skolan o hade börjat räkna ner . Nere i byn ska en affär stänga o idag skulle de köra - Fyll 2 pappkassar ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Som hästägare ... Va är för dig viktigast
 Prestation ( tävling o resultat)
 Stam ( man måste rida "högt")
 Relation o samspel
 Vadå? Jag har bara häst för att ha!?

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Paduan hönsen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken ( lämna ett avstamp)


Skapa flashcards